Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

The Walking Dead: 400 Days

Annons

I väntan på säsong två av det mästerliga The Walking Dead-spelet släpper Telltale en specialepisod. Resultatet? En stor besvikelse.

Jag är knappast ensam om att placera spelet The Walking Dead som en av de senaste årens största överraskningar. Den hemska zombieapokalypsen som bara är en kuliss för det egentliga temat; hur långt vi människor är beredda att gå för vår egen överlevnad.

I 400 Days får vi följa fem helt nya karaktärer som med stor sannolikhet kommer att ha någon koppling till den riktiga fortsättningen av spelet. Där huvudkaraktärerna i första säsongen var och en glänste på sitt sätt känns alla fem i den här extraepisoden istället som raka motsatsen. Visst är de välgjorda här med, men jag kan knappast bry mig mindre om varken deras öde eller om personerna omkring dem.

Den stora boven i 400 Days är spelets extremt korta längd. Efter lite mer än en timmes speltid har jag nått eftertexterna, vilket också betyder att varje nyintroducerad bekantskap i snitt får tjugo minuter i rampljuset, en tid som knappast räcker för att utveckla någon slags empati för någon av dem. Den korta speltiden gör att alla viktiga och dramatiska beslut klämts ihop tätt efter varandra,och inget av dem får mig att  fundera över om det jag gjorde verkligen är det som kommer att leda till bäst konsekvenser.

Ipad-versionen, vilken är den jag har testat, segar några gånger för mycket, men är i slutändan ändå spelbar. Samtalen mellan karaktärerna känns inte heller lika väl genomarbetade den här gången som i huvudspelet då jag vid exempelvis ett problematiskt tillfälle fick chansen att välja en handling som kunde hjälpa mig, men misslyckades med min tänkta lösning. När jag sedan pratade med karaktären bredvid mig och denne sa att jag skulle försöka mig på exakt samma lösning igen, så känner jag att Telltale förmodligen har stressat fram den här episoden och att den borde ha genomgått fler testspelningar.

Allt är sämre i det här småonödiga nerladdningsbara tillägget. Animationerna - precis som karaktärerna - känns fulare, för att inte tala om de partier där styrningen plötsligt blir viktigare än tidigare för att lyckas överleva, men där den istället sviker mer än någonsin och blir det huvudsakliga problemet för mig. 400 Days är helt klart The Walking Deads absolut svagaste del, och tråkigt nog har det dessutom fått mig att tappa lite av suget efter den riktiga fortsättningen, den av säsong två.

4/10

Felipe Madrid