Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Toyota och Rolf Ericson bygger nytt trots krisen

/

Annons

Toyota Center investerade 25 miljoner när det byggde ny bilhall och skadeverkstad.
Rolf Ericson bil i Borlänge bygger ut med 3000 kvadratmeter.
- Jag skulle inte vara i den här branschen om man inte vågade satsa, säger Rolf Ericson.

Toyota är en av de som minskat minst vad gäller bilförsäljningen i finanskrisens spår.
Volvo däremot har minskat med 14 procent.
Ändå bygger Volvos återförsäljare Rolf Ericson Bil AB ut i Borlänge.
- Jag har varit med sedan 1964 i den här branschen och den går upp och ner. Det här bygget har hållit på i över ett år nu och vi började planera redan för tre år sedan, berättar Rolf Ericson VD och ägare för företaget.

Investeringar behövs

Båda företagen menar ändå att investeringarna i nya lokaler behövs.
- Absolut, vi gör ju en satsning på skadeverkstaden som innebär att vi kan ta in fler bilar i produktion än bara Toyota, säger Stefan Strand, platschef på Toyota Center i Borlänge.
Rolf Ericson påpekar att det är viktigt att ha alla bilar under tak.
- För att kunna konkurrera så måste vi satsa på det. Vår personal ska ju kunna sälja bilar i en bra miljö, säger Rolf Ericson.

Bensinkuponger

Rolf har varit verksam sedan 1964 och upplevt både oljekriser och börsraset i början på 1990-talet.
- När vi tvingades hämta ut bensinkuponger på länsstyrelsen var det allvarligt. Det är svårt att sälja bilar då man inte kan köra dem, säger Rolf.
Samtidigt konstaterar han att det säljs färre bilar just nu.
- Men vi tänker långsiktigt och behöver både tvätthallarna, rekonditioneringshallen och de nya lokalerna i Borlänge, säger Rolf.

Nysatsning

På Toyota Center i Borlänge har man knappt märkt av krisen.
- Det är ju så här att det finns en marknad även då det är kris.Branschen har det tungt men vi ser ljus i vårt eget hus,folk vill ha en billig bil med kvalité, säger Stefan Strand på sedvanligt försäljarmanér.
Under 2009 kommer Toyota att lansera en ny bil varannan månad.
Innebär inte lanseringen en kostnad?
- Jo, för Toyota kostar det massor att att fram de nya produkterna, men för oss som försäljare blir det ju fler bilar att sälja vilket vi tjänar på, säger Stefan Strand.
Ändå är det så att det är just inom nybilsproduktionen som är i kris.
Men både Rolf Ericson och Stefan Strand är hoppfulla trots alla braskande och svarta rubriker om bilbranschen.
Ska de vara med i konkurrensen i framtiden behövs nya lokaler - oavsett lågkonjunktur eller ej.
BENGT PETTERSSON
023-475 57
bengt.pettersson@daladem.se

Mer läsning

Annons