Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket: Det är Transportstyrelsens ansvar

Annons

LEKSAND Den som betalade notan för banvallsbranden i fjol var Leksands kommun som alltid vid bränder som anses ligga under dess ansvarsområde. Summan slutade på 30,000 kronor och anses som onödig eftersom branden kunde förebyggas.

I maj i fjol spred sig en tre mil lång banvallsbrand efter ett godståg som körde med låsta bromsar genom Leksands kommun. Ett 30-tal brandmän från tre räddningsstationer arbetade med banvallsbranden som sträckte sig från Ickholmen i Rättvik till Insjön, där en av vagnarna började brinna. Notan på 30,000 behandlade endast Leksands kommun.
- Det blir en kommunal kostnad, en kostnad man kan undvika om entreprenören av järnvägen underhåller den efter våra riktlinjer, säger Thomas Carlsson, ställföreträdande räddningschef i Leksands kommun.

Väntade ett år på svar

Räddningschefen Krister Ejeros riktade, efter branden, kritik mot Trafikverket och dess förvaltning av områdena kring banvallen. Det var i augusti i fjol. I juli i år fick han svar.

"Transportstyrelsens ansvar"

I sitt svar till Ejeros skriver Joakim Martikainen på Trafikverket att de inte har något som helst övergripande ansvar i frågan. man beskriver hur man förebygger bränder genom att i förvaltningsuppdraget röjer slänter och banvallar för att minska risken för bränder. I samma svar skriver man att Trafikverket inte har ansvar för tågtransporterna. Det ansvaret ligger på järnvägsoperatörerna själva att se till att all underhåll av järnvägsvagnarna sköts till punkt och pricka. "Vi är ingen myndighet som kontrollerar exempelvis bromsar. Det är Transportstyrelsen som har denna tillsyn", skriver Trafikverket i sitt svar.

Krävde redovisning

Trafikverket tar också upp att de heller inte kan ansvara för vissa vägsträckor inom en kommun där liknande händelser kan inträffa. De understryker dock att röjningsarbetet i diken och banvallar pågår kontinuerligt, men att det vid torrperioder givetvis finns risk för bränder.
- Vi vet att det förekommer liknande fall varje år med torr mark och låsta bromsar, men det går att förebygga. I det brev Krister Ejeros skickade begärde han en redovisning av deras nödlägesberedskap. Inget svar har kommit än, säger Thomas Carlsson. Han fortsätter:
- Enligt lagen om skydd om olyckor så säger den att den organisation som handhåller området som innehåller risk ska också förebygga risken.

Utrustning och beredskap ska redovisas

Trafikverket hänvisar också till Transportstyrelsen vad gäller räddningstjänstens uppmärksammande om problemet samt att de ska påvisa problematiken med varmgående bromsar.
- Vi har nu ställt krav på Trafikverket att de också ska redovisa vad man har för utrustning och beredskap i sådana här ärenden, säger Carlsson.


CHRISTIAN LARSEN
0247-611 50 / 070-851 19 00
christian.larsen@daladem.se