Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Truckstop” kan vara framtidens lösning

För att förebygga dieselstölder och andra godsstölder föreslår polisens nya sakkunnighetsmyndighet att kommunerna bör bygga säkra uppställningsplatser för last­bilar.
I Borlänge har man redan planer på detta.

Annons

Många gånger slår tjuven till när mörkret faller och lastbilarna står stilla längs vägarna - lastbilar som oftast bär både eftertraktat gods och stora mängder diesel.

För att få bukt med en del av problemen, har man i många städer börjat bygga så kallade ”Truckstops”. Det är inhägnade områden med en viss typ av säkerhetsbevakning där lastbilarna kan parkera i lugn och ro under nätterna. Detta är dels för att förebygga brott men det är även för förarna själva.
– Det handlar om chaufförernas säkerhet och det är också en arbetsmiljöfråga, säger Kjell Friman.
Han är näringslivsutvecklare inom infrastruktur & logistik på Borlänge kommun och även den som drivit frågan kring byggandet av ett ”Truckstop” i Borlänge.

Men för att kunna bygga ett område för lastbilarna att stå på, så krävs det också yta. En ganska så stor yta då lastbilarna även måste kunna manövrera inne på området.
– Vi vet ungefär för var i kommunen vi skulle vilja ha dessa, men vi har inte haft tillgång till någon mark än, förklarar Kjell Friman.
Planerna på bygget har funnits de senaste åren.
– Det där är ju en sak vi stött och blött ganska rejält. Behovet är så pass stort att vi kanske behöver flera ställen, förklarar han

Han har själv besökt andra byggen som upprättas, bland annat nere i Örebro för att ta reda på hur deras byggnadsprocess varit.
– I Örebro har det här tagit tolv år att genomföra innan de kom fram till att det här var den bästa lösningen, förklarar han.
Och hur ser tidsplanen ut för ett ”Truckstop” i Borlänge?
– Jag hade ju hoppats att vi redan skulle ha ett. Men tidsplanen är osäker, men inom är en två års cykel hoppas jag på.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se