Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Ny form av telefonbedrägeri i Dalarna

Telefonbedragare har slagit till runt om i Dalarna under de senaste veckorna. Bluffmakarna ringer och ställer en rad anspråkslösa frågor för att kunna spela in jakande svar som sedan kan klippas in i andra sammanhang för att hävda falska avtal. Det är en ny variant som vi inte sett mycket av tidigare, meddelar Anders Stikå, chef för Dalapolisens bedrägerirotel.

LÄS OCKSÅ: Postnord varnar för bluffmejlet som riskerar att radera datorns filer

Annons

Ingegerd Wahl, 75 år, och Ursula Moraues, 87 år, har båda blivit uppringda av internationella telefonbedragare under den senaste veckan. Samtalen de utsattes för var av samma karaktär.

– Först frågade personen om jag heter det jag heter och sen om jag var intresserad av italiensk mat, berättar Ingegerd.

Bedragarnas syfte med samtalen är att spela in svaren och sedan använda dem för att ingå falska avtal i personens namn. Genom att klippa in svaret "ja" på olika frågor kan bedragare hävda att personen accepterat en vara eller prenumeration, förklarar Anders Stikå.

– Tyvärr är ofta målgruppen för sådana samtal äldre som inte är helt insatta i vad som sker, tillägger han.

Ett annat syfte för bluffmakarna är att vilseleda personer att de beställt något utan att förstå det och sedan skicka ut falska fakturor, bankuppgiftsförfrågningar eller länkar via e-post som kan leda till datorvirus.

Dagen efter telefonsamtalet fick Ingegerd ett e-postmeddelande från en utländsk e-postadress som utgav sig för att vara Posten. Där stod det att hon hade ett paket väntades som måste hämtas ut omgående. Hon ombads även klicka på en länk. Efter att ha anat oråd ringde hon Posten som meddelade att inget paket existerade och att hon inte skulle klicka på någon länk.

Efter att ha skrivit en kort insändare om samtalet i DD för att varna andra kom Ingegerd i kontakt med två andra personer som kände igen sig i hennes upplevelse. En av de som hörde av sig var Ursula som fick samma samtal förra veckan. Hon förstod direkt att det var något lurt efter hon lagt på.

– Jag tänkte hoppsan det där var inte så bra, nu kommer nog någon faktura.

Men eftersom hon inte har någon e-post adress har hon inte fått samma mail som Ingegerd och inte blivit kontaktad på annat vis ännu.

Den som blir utsatt för ett bluffsamtal gör bäst i att inte göra någonting, betonar Anders Stikå. Det första rådet är att direkt lägga på luren. Skulle det sedan komma någon form av avi, uppgiftsförfrågan, eller e-postlänk ska man absolut inte klicka, svara eller lämna ut någonting.

LÄS OCKSÅ: Postnord varnar för bluffmejlet som riskerar att radera datorns filer