Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Två års processande kring skoterköp

Parterna enades i samband med huvudförhandlingen i Svea hovrätt att två män från Ludvika ska betala tillbaks 25 000 kronor till en Skuthamnsbo som slutlig överenskommelse i en snöskoteraffär som pågått i drygt två år.

Annons

I november 2010 åkte en Skuthamnsbo ner till en adress i Ludvika. Två Ludvikabor hade annonserat ut en snöskoter på internetsajten Blocket.se. Köparen och dennes bror provkörde skotern. Utöver vissa smärre brister, som lätt kunde åtgärdas, påträffades inga fel på skotern. Parterna träffade ett muntligt avtal att köparen skulle köpa skotern för 60 000 kronor.

Ägarbyteshandlingar undertecknades och pengarna betalades på platsen. Skuthamnsbon lastade sitt köp på släpkärra och körde hem.
Efter vissa diskussioner per telefon om eventuella fel på skotern sände köparen genom ombud en hävningsförklaring av köpet till säljarna i Ludvika. Det hade visat sig att köparna köpt skotern från en firma 2010 och skotern var då inte i kördugligt skick. Men genom att köpa till en dataenhet, monterat in denna samt även skarva in ett nytt kablade hade elfelet åtgärdats.
Säljarna erbjöd efter alla telefonsamtal och resonemang hit och dit sig beredda att betala 5 000 kronor för skoterns reparation, eftersom köparen fått problem med varmkörning och skotern var därefter svårstartad, men inte fått något svar. Istället kom en stämningsansökan till ting.
I tingsrätten hävdade köparen att köpet skulle återgå, han krävde tillbaks 60 000 kronor plus 5 900 kronor för kostnader att försöka undersöka och avhjälpa fel. Säljarna skulle återfå skotern. Köparen ansåg att skoterns skick inte överensstämt med vad säljarna uppgivit vid köpetillfället - nämligen att skotern var felfri och i originalskick.
Säljarna bestred att skotern var behäftad med fel vid köpetillfället. Den var då reparerad och fullt funktionsduglig. De sade att köparen inte ställt frågor om skotern blivit reparerad, det som frågades var om den var felfri.
Tingsrätten resonerade kring köplagens rätt till hävning och avhjälpande av fel och kom i sin dom i februari 2012 fram till att man ogillade Skutskärsbons begäran om att återfå pengarna. Köparen hade inte, som överenskommits i telefon, återkommit till säljaren med besked vad reparation skulle kosta. Säljaren hade inte givits möjlighet att avhjälpa felet, trots att de erbjudit sig att göra detta. Därför saknar köparen rätt att häva köpet.
Skutskärsbon överklagade tingsrättens dom. Inför sittande rätt i Svea hovrätt kom parterna till förlikning. De kunde komma överens om att säljarna från Ludvika, senast den 21 februari, ska betala tillbaks 25 000 kronor. En segsliten skoteraffär synes vara över. Skutskärsbon får behålla skotern och har för den betalat 35 000 kronor plus reparationskostnader.

Boo Ericsson
ludvika@daladem.se