Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tyck till om cykelvägarna

I våras var Falu kommuns Trafik och fritid ut på alla orter i kommunen och hade öppet hus. Medborgarna fick lämna förslag på var de vill att kommunens cykelvägar ska byggas och hur de ska se ut.

Annons

– Vi hade i stort sett tomma kartor med oss och sedan fick medborgarna ge sina synpunkter och idéer, säger Mathias Westin, trafikplanerare i Falu kommun.
– Vi hade träffar i Vika, Sundborn, Svärdsjö, Enviken, Grycksbo och Bjursås. Många av önskemålen finns med i förslaget till den cykelplan som nu är ute på remiss. Och nu vill vi att så många som möjligt tycker till om det här.
– Cykelplanen kommer att ligga ute på alla kommunens bibliotek, den finns också på kommunens hemsida och man har tid på sig fram till den 9 november, säger Mathias Westin.

Cykelplanen visar hur kommunen vill arbeta med utbyggnaden av cykelvägnätet. I planen finns exempelvis tre huvudstråk som passerar centrum. Två andra föreslagna satsningar gäller cykelparkeringar och ett bidrag till cykelvägar som vägföreningar kan söka.
De föreslagna satsningarna kostar i nuläget cirka 123 miljoner kronor att genomföra fram till år 2030, ungefär 7,3 miljoner kronor per år.
Det första huvudstråket går från Önsbacken, genom centrum och upp till Lugnet.
Det andra stråket går från Slätta–Herrhagen via Faluån och ut till Källviken.
Det tredje huvudstråket går från Stennäset, där det följer Grycksbostråket, genom staden via Promenaden och ut till Hosjö.

När det gäller cykelparkeringar finns det också tre olika standardnivåer, det första handlar om att man ska kunna låsa fast sin cykel i ramen. Det andra ser också ut så, men där ska man också kunna ha cykeln under tak. I det tredje alternativet ska cyklisterna kunna låsa in cykeln i ett garage.
– I dagsläget gäller det tredje alternativet bara Resecentrum, tillägger Mathias Westin.

En cykelväg som länge har varit på planeringsstadiet, men som kommunen aldrig kommit till skott med är vägen mellan Grycksbo och Bergsgården.
– Vi ska nu börja med röjningar och utsättningar över vintern, sedan när tjälen har gått ur marken kommer bygget i gång och vår målsättning är att cykelvägen mellan Grycksbo och Bergsgården ska vara klar hösten 2014, säger Mathias Westin.

Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se