Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ulf Lundén: Stoppa rallyt i våra skogar

Annons

Sporten och idrotten behandlades en gång i tiden som kuriosa i många medier. Men i dag dominerar den fullständigt och behandlas med silkesvantar. I snart sagt varje medialt utrymme har idrotten och medierna en djupt symbiotisk relation. Det synes vara en naturlag. Och ännu värre kommer det att bli. Det gäller främst att syssla med affärer i det digitala medielandskapet och här utgör idrotten en av de största födkrokarna.

Under helgen pågår Svenska rallyt i Värmlandsskogarna. Tävlingen är Sveriges största återkommande idrottsevenemang och lockar motorfans från hela världen. Den är ekonomiskt viktig för regionen och sägs vara livsviktig för den svenska rallysporten trots att ingen svensk deltagare längre återfinns i världseliten.

Det är däremot högst tveksamt om rallytävlingen är särskilt klimatsmart eller miljövänlig över huvud taget.

Kan vi hålla oss med motortävlingar i ett framtida hållbart samhälle? Nej, knappast. Framtidens generationer kommer förmodligen att skaka på huvudet åt oss som föddes på 1900-talet. Hur vi lurades att tro på ständig tillväxt med hjälp av ändliga resurser.

I dessa dagar pratas det om vikten av signalpolitik, det vill säga att politiker beslutar om åtgärder som skickar tydliga signaler åt olika håll. Är det någon som tror att svenska politiker vågar skicka ut en tydlig signal om minskade koldioxidutsläpp genom att kraftigt minska motorsporten. För att prata klartext. Vore det inte på sin plats att säga nej tack till Svenska rallyt en gång för alla?

Klimatfrågan ställer allt på sin spets och visar också hur svårt vi har att avstå något som vi lärt oss att tycka om. Bilen är helig i Sverige och eftersom vi saknar en fungerande kollektivtrafik i stora delar av landet, är vi många som är beroende av fyrhjulingen för att ta oss till jobb och matvaruaffärer. För många är bilen även en livsstil, en hobby, en älskad vän. Samtliga bilmärken av i dag består av ungefär samma tekniska prylar. Vad som främst avgör priset på bilen är varumärket. Det finns väl ingen reklam som är så förljugen som bilreklamen. Här får vi ofta möta snygga fordon som kör omkring i öde landskap och med milsvida utsikter. Bilens vardag är dock något helt annorlunda. Storstadskörning, täta bilköer, plåtskador och trafikinfarkter.

Det är som att svära i kyrkan om man ens snuddar vid tanken att kraftigt minska allt som har med bilar att göra. När jag googlade efter kritik mot motorsporten på internet fick jag väldigt få träffar. Jan Lindroth, professor emeritus i idrottshistoria vid Stockholms universitet, fann det fullkomligt skandalöst att motorsporten får fortsätta okommenterat. Han menade att det var fantastiskt att vi inte debatterade motorsportens luftföroreningar mer. Ja, sannerligen eftersom det är ett evigt tjat om att folk ska ta cykeln till jobbet.

Det kan väl knappast råda någon tvekan om att klimatproblem och växthuseffekt är ett av våra största problem. Under veckan har det rapporterats om indragna tävlingssträckor i Värmlandsskogarna på grund av både tjällossning och varmt klimat. Det som skall vara en rallytävling i bistert vinterklimat är numera en tävling på leråker om nu inte en hastigt påkommen kyla lyckas rädda tävlingen detta år.

Nu säger du att motorsportens utsläpp är marginella. Men kan vi verkligen ta faran med koldioxidutsläpp på allvar om det anses vara viktigt att köra bil och motorcykel så fort som möjligt på skogsvägar och rundbanor?

Den tekniska utvecklingen borde förvandla motorsporten till en rakt igenom virtuell upplevelse för både förare och publik.

Varför bilen är så omhuldad beror främst på att det är mannens leksak och statusförhöjare. Män och särskilt yngre män utsätter sig själv och andra för betydligt större risker i trafiken. Det är också män som står för merparten av alla trafikolyckor. Det visar statistik från Trafikverket. Om fler män körde som kvinnor skulle trafikolyckorna minska kraftigt.

Läs även: Därför skall vi minska julhandeln

Läs mer kultur

LADDA NER: Dala-Demokratens app från Appstore för Iphone eller i Google play om du har en telefon med Android