Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Unga ska påverka kulturutbudet

Casper Karlqvist, Maserskolan, är ett av Borlänges nya elevkulturombud. De är rådgivare när kommunen beslutar om kulturutbudet för unga.
– Vi får inflytande och kan ta upp det vi hör från kompisar, säger han.

Annons

Elevkulturombud är en gemensam satsning av Riksteatern och Landstinget Dalarna.

– Varje kommun kan införa elevkulturombud om de vill. Vi ska hitta strukturer för att barn och unga ska tycka till om det kulturutbud som är deras, kanske om barn och ungas kulturbudget också, säger Mattias Dristig, ledare för projektet Kultur Hjärta Skola .

Borlänge är den första dalakommunen som anammar modellen. Tio elever i åttan från olika skolor har fungerat som bollplank åt beslutsfattarna under våren. Till hösten utses tio elevombud till.

– Vi har bett lärarna välja elever som verkar motiverade och inspirerade. Ungdomarna har varit med och haft jättemycket att säga, säger Margareta Gåfvels, kulturcentrum Asken.

Hon håller i arbetet med ombuden tillsammans med Emma Källberg från Asken och Pelle Andersson, kultursamordnare i Borlänge.

Casper Karlqvist var ett av ombuden på en dansmässa med föreställningar som kommunen kan boka.

– Vi har haft möte där vi skulle säga vilken som var bäst. Några var väldigt bra men andra var jätteutdragna.

Ombuden ska också få vara med och välja filmer till en filmfestival i höst.

Ungas möjlighet att påverka kulturlivet i Borlänge behöver stärkas, anser Patric Hammar, fritids- och kulturchef i kommunen.

– Man vet mycket om idrotten i Borlänge. Men de kulturella målen är minst lika viktiga som de fysiska och naturvetenskapliga. Hur ska kulturen fungera i en skola, med den estetiska utformningen av det offentliga rummet?

– Nu har vi tjugo stycken som ger en jätteviktig kunskapsöverföring till de förtroendevalda och tjänstemännen. Allt går snabbare i dag och vi fångar in nya trender. Ungdomar vet mer än vi vuxna om vad som händer dagligdags i skolan, säger Patric Hammar.