Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppdrag: skapa en stjärna

Annons

Hur gör man för att nå ut med sin musik? Det har två killar på Högskolan i Falun fördjupat sig i.Nu har de som projekt att göra falutjejen Helena Haga till ny stjärna på musikhimlen.

Christopher Dahlgren och Philip Abaji på Högskolans ljud- & musikproduktionutbildning ägnade förra terminen åt att skriva en c-uppsats om hur musikbranschen funkar, hur man lyckas.

– Vi intervjuade flera producenter och andra som lever på musiken.

Nu försöker de använda sina kunskaper till att kläcka en ny stjärna; singer/songwritern Helena Haga från Falun.

– Jag har inte spelat på nåt större arrangemang eller spelat in tidigare. Jag har alltid haft musiken som hobby men vet inte hur jag ska bära mig åt för att få andra att upptäcka mig. Det här är ju ett sätt för mig att försöka nå ut med musiken, så varför skulle jag inte tacka ja? menar Helena.

 I projektet ingår musikinspelning, videoinspelning och marknadsföring.

– Vi har ju inga pengar att satsa, som skivbolagen har. Men vi kan ändå försöka att jobba som de med de medel vi har. Vi satsar på singlar, det är så skivbolagen jobbar i dag. Album är inte grejen längre, säger Christopher och fortsätter:

– Regelbundenhet är viktigt, så vi försöker se till att det händer nåt hela tiden. Och det är viktigt att ge publiken vad den vill ha, därför började vi med att släppa en cover; ”I knew you were trouble” av Taylor Swift, för att få i gång hajpen. Covers är lättare att nå ut med.

 Lyckades den planen?

– Ja det gick bra. Videon fick över 1 000 tittningar på YouTube på fem dagar. Och vi fick över 170 likes på Facebook på en vecka.

 I fredags släpptes Helena Hagas första egna låt ”Sleepless”, och även den togs emot väl på internet. På söndagskvällen hade närmare 1 000 personer sett den på YouTube.

Låten kommer följas upp av två egna låtar till, utspridda över en tidsplan. 

 Vad är det viktigaste att tänka på vid en lansering?

– Kontinuitet, som vi pratade om tidigare. Och att ha en bra relation med publiken, svara på frågor och vara trevlig. I början är det viktigt att försöka ha en relation med dem som gillar musiken, och försöka få dem att sprida den vidare.

Projektet startades för tio veckor sen, och är nu inne på den sista intensiva veckan.

– Det är sista veckan för projektet, men vi kommer fortsätta jobba tillsammans efter det här eftersom det gått så bra, säger Philip Abaji.

Jonas Stentäpp