Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

UpphandlingsCenter på plats i Ludvika

– En tredjedel av skattepengarna i kommunerna går till upphandlingar. Gemensamma upphandlingskontoret i Ludvika kommer att köpa till fem kommuner för runt 2 miljarder kronor per år, säger upphandlingschef Thomas Karlsson.

Annons

Upphandlingscenter för Falun, Borlänge, Gagnef, Säter och Ludvika kommuner visade upp sig i sina fina lokaler i Ludvika Folkets hus, fjärde våningen. En ström av kommunala representanter och leverantörer hälsade på. De passade även på att hälsa på sina inköpsmedarbetare som nu jobbar i Ludvika – samt kunde ställa frågor till politikerna i den nya gemensamma nämnden för upphandling, GNU.

Tomas Karlsson är kontorschef och berättar att man just nu är elva medarbetare, men ska bli 13 när alla rekryteringar är klara.
Hur viktiga upphandlingar blivit fick man en hint om i förgår när tillsynsmyndigheten Konkurrensverket ansökte hos Förvaltningsrätten i Stockholm om att Sveriges Television ska betala 210 000 kronor i böter för att SVT vänt sig direkt till två personalfestarrangörer utan offentlig upphandling.
– Bland cirka 2 500 överklagande i Sverige per år finns exempel från Dalarna, mest uppmärksammat är Faluns böter på 10 miljoner kronor för otillåten förlängning av snöröjningsavtal med PEAB, säger Karlsson.

– Alla inser hur surt det är att tvingas lägga pengar på upphandlingsskadeavgifter. Det är dåligt använda skattemedel och sådant ska vi med kontorets kompetens ska försöka undvika.
– Det är viktigt att upphandlingsreglerna följs. Offentliga upphandlingar av varor och tjänster över 284 000 kronor ska upphandlas genom annonsering och konkurrensutsättning inom Sverige. Över 1,9 miljoner gäller också annonsering via EU-databasen i Luxemburg, säger Karlsson.

Större volymer blir det nu och därmed fler EU-upphandlingar. Kontorsmateriel är ett område där man räknar med storhetsfördelar.
– Desto bättre upphandlingar vi gör, desto mer medel frigörs till barnomsorg, skolor och annat i våra kommuner. Så är kanske lättast att förklara vår roll, säger Karlsson.
Upphandlingscentret ska handla upp det mesta, pennor, IT, läromedel, livsmedel, energi, transporter, tjänster... allt utom kommunernas byggentreprenader.
Uppdelning kommer i flesta fall att ändå bli nödvändiga för att få in tillräckligt med anbudsgivare. Upphandlingarna måste vara anpassade.

– Finns till exempel ingen dalapotatisodlare som har volymer att kunna leverera till samtliga kommuner. Vi kommer inom många områden att försöka komma ut med anbud i mindre paket, säger Thomas Karlsson.
Lokal närvaro är en annan faktor att ta hänsyn till. En kommun kan tillexempel inte handla upp elektrikertjänst som har 7 mils inställelseresa.
1–2 dagar i veckan kommer kommunansvariga att vara på ”hemmaplan” i respektive kommun. Men ibland får kontakter i respektive kommun vara beredd att åka till möten i Ludvika. Som häromdagen när kostansvariga kallades till Ludvika för att diskutera frågor kring livsmedelsupphandlingar.

Reijo Peltonen är veteran inom Ludvika kommuns inköpsenhet och har fått ett trevligt tjänsterum med utsikt över staden. Han har jobbat som inköpare i 27 år och räknar med ett leende upp hur han och kontoret flyttats runt:
– Jag började 1985, då satt vi i Valla. Sedan flyttades vi till disponentvillan, sedan ovanför Frändskapshuset på Eriksgatan, sedan till Gallerian, sedan till stadshuset, sedan till Marnäsliden och nu hit...

Boo Ericsson
ludvika@daladem.se