Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Upprörda röster på möte om Krondiksdammen

Annons

Ett 80-tal personer kom till mötet om Krondiksdammen i går. Säkerheten var i fokus. Stiftelsen Falu Gruva ansvarar för dammsäkerheten.
- Men säkerheten för oss som bor i områden måste vara viktigare än kulturen, säger Patrick Fransson.

Patrick Fransson var en av de 80-tal åhörarna som kom till mötet. Han och hans fru bor på Torpvägen på Krondiket.
- Vi flyttade hit 2008. Vi funderade på Slätta men tyckte att Krondiket var finare. Vi har försökt anpassa våra arbetstider så att vi kan samåka. I sommar kan jag cykla. Men vi skulle aldrig ha flyttat hit om vi känt till att bussarna inte skulle gå.
Kommunen och Stiftelsen hade bjudit in boende på Krondiket och nedanför dammen. Gunnar Sköndahl, vd för Stiftelsen, inledde med en bakgrund. Han berättade att flera konsulter varnat för att dammvägen ska trafikeras. Därför stängde Stiftelsen gruvan för ett år sedan.
- Det här är en komplex fråga med många berörda där allt från natur- till kulturvärden finns med men det var enbart säkerheten som avgjorde när vi stängde vägen för trafik.
Han visade utdrag ut miljöbalken som säger att enda undantaget för ansvar för dammsäkerhet är krig eller krigshantering.
- Dammsäkerheten handlar om konstruktionen på dammen, hur mycket vatten det är i dammen och vilken nivå det är på vattnet. Vattenflödet ska också klara kraftig nederbörd.
Han berättade också om tätkärnan som dammen är byggd av.
- I dag ligger den ovanför vattenytan.
En teori är att tätkärnan sjunkit för att kommunen hyvlat av själva dammkroppen 1976 för att kunna asfaltera vägen, sade Jan-Åke Holmdahl, säkerhetschef.
Konsulter har rekommenderat att vattennivån sänks till en nivå 50 centimeter lägre än tätkärnan. Det innebär 75 centimeter lägre än dagens vattennivå. Det skulle leda till att Gamla Bergsdammen blir rena myrmarken.
- Slutsatsen blev att oavsett trafik är vi vid vägs ände. Nu återstår att få upp den täta kärnan, sade Gunnar Sköndahl.
När kommunen och Stiftelsen möttes i fredags blev beslutet att tillsätta ännu en utredning. Den ska svara på hur dammsäkerheten ser ut och vad som krävs för att tillåta trafik på vägen.
- Trafiken har ju kört här i 30 år och vattennivå har varit densamma i dammen. Och hur kunde kommunen tillåta bebyggelse när det ingen vet hur säker dammen är. Det har byggts här så sent som för 1-2 år sedan, sade en man i publiken.
- Hur kan ni prata säkerhet när vi som bor där inte har mycket till säkerhet. När bussarna slutade gå slutade kommunen att ploga så nu kommer inte utryckningsfordon fram på Krondiksvägen, sade en upprörd kvinna.
Helen Lott, chef för Trafik - och fritidsförvaltningen, liknade Krondiket vid en isolerad ö med bara vägen över Pilborondellen till och från området.
- Och den vägen klarar inte kollektivtrafik i dag. Det finns andra områden som Högbo, Stenslund och Skutudden som har samma situation men det är ingen ursäkt. Ni som bor här har betydlig sämre service nu när vägen är avstängd.
- Kommunen behöver ta ställning till andra alternativ, det är en fråga vi måste ställa till politikerna, sade hon.
- Vad händer om det brinner högst uppe på Krondiket, kommer utryckningsfordon fram i Krondiksbacken då, undrade någon.
- Vad är det som hindrar att Krondiksvägen plogas och att belysningen sätts på i vinter även om den fortfarande skulle vara avstängd, undrade en man.
- Stiftelsen har ansvaret för marken där vägen stängdes. Då kan inte kommunen ansvara för underhållet, sade Helen Lott.
- Har ni inget moraliskt ansvar, undrade en kvinna.
Sven von Holst, ordförande i Stiftelsen Falu Gruva försäkrade att Stiftelsen och kommunen ska försöka enas om en lösning när det gäller plogning av vägen.
- Vi ska i alla fall försöka, sade han.
- Vore det inte bättre att lägga pengarna på en mindre buss än på dessa utredningar, undrade någon.
När Jan-Åke Holmdahl uppmanade åhörarna att ha lite tålamod tills den nya utredning är klar sade en man: "Vi har haft tålamod i 35 år med vägfrågan."
Mötet slutade med att de berörda blev lovade ett nytt informationsmöte i höst.




KRISTINA VAHLBERG
023-475 61
kristina.vahlberg@daladem.se