Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vad vill STCC med sitt mästerskap?

Annons

Två deltävlingar av sex är avklarade av årets STCC-säsong. Teamen levererar varje år med förare och bilar av europeisk toppklass. Men frågan är när serie-promotorn STCC AB ska börja leverera igen?

När svensk elitracing splittrades för två år sedan var det en följd av flera års missnöje från teamen och några banor med hur serien sköttes.

Splittringen blev dessbättre bara ettårig och den turbulensen var kanske nödvändig för att röra om i grytan. Baksidan var att splittringen kostade mycket pengar, både för STCC och utbrytarorganisation TTA (numera TCTA). Och den pengarullningen märks fortfarande, teamen har haft tufft att få ihop finanserna, STCC-organisationen tycks gå på snålbudget och banägare har svårt att få ekonomi på tävlingarna.

Karlskoga hoppade av till den här säsongen, Tierp-banan gick i konkurs, likaså tävlingen i Östersund.

Samtidigt har STCC breddat sitt arrangemang genom en satsning på rallycross, en satsning som undertecknad är mycket tveksam till. Inte mot rallycross i sig, det är en fantastiskt rolig motorsportgren. Jag är mer tveksam till att STCC som organisation ska splittra sig som den gör i och med engagemanget i rallycrossen. Racingdelen är en oslipad diamant som har en stor potential och det är där STCC borde lägga krutet, inte på att ta in en gren till i arrangemanget.

Och banägarnas intresse för rallycross har varit svalt. Det är bara Knutstorp av de permanenta banorna som hakat på rallycrossdelen och byggt om sin bana.

Det svensk elitracing behöver är att parterna (teamen, STCC AB, banägare och klubbar) sätter sig ner och tillsammans lägger kursen för framtiden.

Hur ska mästerskapet se ut om fem år? Hur kan arrangemangen utvecklas?

Hur kan intresset ökas så att ännu fler vill se tävlingarna på plats och framför TV:n?

Teamen och förarna trollar med knäna varje år för att få in pengarna som krävs för att delta. Just nu känns det som att det är teamen som bär svensk elitracing och ser till att den håller den höga klass som mästerskapet faktiskt gör.