Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Valfrihet - stress eller lyx?

Annons




Många köpbeslut kräver idag både kunskap och engagemang. Ibland sätts även den andliga styrkan och privatekonomin på prov. Att konsumtion blivit en social markör för att spegla identitet gör inte köpbesluten lättare. Vissa forskare menar att konsumtion har kommit att ersätta arbetet som statusmarkör. Bilen du kör och kläderna du bär levererar en färdigförpackad yta. En blind signal om vem du är.
Nog är något är galet med vår tid när köpvåndan, insikten att konsumtion inkluderar och exkluderar, gör människor olyckliga. Man är inte mindre värd som människa för att man inte har råd att konsumera men säg det till den som inte har råd. I sämsta fall kan pressen att konsumera ”som alla andra” leda till långvarig skuldsättning om det sker med lånade sekiner. Det är inte alltid lätt att våga säga nej till fåfänga trender som hetsar till onödiga badrumsrenoveringar eller till att fullt fungerande hemelektronik slängs på soptippen.

Att lära sig budgetera, göra informerade val, vara kritisk, känna till sina rättigheter och skyldigheter och- inte minst- ifrågasätta konsumtionens status är något man behöver lära sig redan som barn. För mig är det obegripligt att hem- och konsumentkunskap idag är ett av grundskolans minsta ämnen, att de nödvändiga vardagskunskaperna som alla barn behöver som vuxna inte ges större utrymme i kursplanerna.
Inför många köpbeslut finns det gott om information och kunskap att inhämta för den som tar sig tid. Står du själv i färd med att skaffa ett nytt elprisavtal eller tänker du anlita en hantverkare för renovering? Eller funderar du på att skaffa ett privat pensionssparande, en ny privatförsäkring eller att köpa en bil? Då gör du klokt i att kontakta kommunens konsumentvägledare/konsumentrådgivare som kostnadsfritt kan tipsa dig om vad du bör läsa på och vilka frågor du bör ställa, innan du slår till.

Veronica Lidman Ek
Konsumentjuridisk rådgivare


Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel