Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välkänt problem för kommunen

Problem med potatisen i pensionärernas matlådor är något välkänt för kommunen.
– Det är svårt med ­potatis när man får den i matlåda. Den ska ju vara nykokt, säger Gun-Britt Hedsten, kostsamordnare på Ludvika kommun.

Annons

Kommunen har haft matleveranserna utlagda på entreprenad i tio år. Nuvarande avtalet med Sodexho sträcker sig till och med 2015.
– Innan dess hade vi Dala Måltidsservice i Ludvika. Men det är ingen skillnad på maten. Det är samma typ av hantering, säger Gun-Britt Hedsten.
Atmosfären i förpackningarna modifieras och på så sätt kan matens hållbarhet förlängas.
– Syret tas bort så att inget kan växa. Hållbarheten bygger på det. Men det är inte meningen att man ska vänta två veckor med att äta maten. Den ska ätas dagarna efter att den levererats.

Om kylskåpet inte håller sex utan åtta grader så förkortas hållbarhetstiden ett par dagar. Klagomål på ­potatisen förekom också med tidigare leverantörer.
– Det hade vi även med Dala Måltidsservice och när vi själva producerade ­maten. Sodexho har övergått till att köpa råskalad potatis och koka den själva i Stockholm, säger Gun-Britt Hedsten.
Hon har hört både ris och ros om maten.
– Det handlar om att potatisen inte är bra och det har vi tagit upp med Sodexho. Vi får fortsätta jobba med det. Annars sägs att maten är bra upplagd och smakar bra. Många uppskattar att det är tre fack så att grön­sakerna inte blandar sig med resten.
– Det är bra att man får synpunkter och om de som är missnöjda kontaktar oss, säger Gun-Britt Hedsten.

Sylvia Kjellberg
sylvia.kjellberg@daladem.se