Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Välkomnar Krylbo-satsning

Det är bostäderna som kommer att står i fokus för Krylbos förändring och framtid. Det var både Krylboborna själva och politikerna överens om när de möttes inom ramen för Träffpunkt Avesta, på torsdagskvällen.

Annons

Den gamla tingssalen i Krylbo fylldes till sista plats, när bostäder men också frågor kring bangården, skötsel av parker, skola och stationshus diskuterades.

Den politiska majoritetens planer för Krylbo är än så länge ett ouppackat paket. Det paketet ska packas med alla de begrepp som omtalats i termer som ekostad, pendling, parkeringsplatser, buller och vilket miljö och bygg-chefen Anna Kuylenstierna redogjorde för.
Men en ort är inget utan dess bostäder.
– När det gäller Rivellas fastigheter har vi fått frågan om vi är beredd att tvångsförvalta fastigheterna om Hyresnämnden skulle bestämma det. Vi har sagt ja, sa Sussie Berger som är Gamla Byn AB:s nye ordförande.
I början av mars ska nya förhandlingar genomföras. Innan dess uppges Rivella ha flera krav att betala. Bland annat till kommunen.

– Vi godkände ett anstånd med va-räkningen. Tyvärr. Vi skulle ha pratat ihop oss i kommunen. Nu blir det inga fler anstånd. Nu ska avgiften betalas, försäkrade Patrik Engström som är ordförande i VA-bolaget.
Krylboborna ville även ha besked vad som händer om bolaget går i konkurs.
– Problemet kan bli att reda ut vem som egentligen är ägare till fastigheterna. Det tvistar bolagsägarna och banken om just nu. De är oense om vem som har rätten till pantbreven. Det ska avgöras i rätten, berättade kommunalrådet Lars Isacsson.
Han kunde också konstatera att Radhusen längs med Egnahemsvägen sålts och ingår inte längre i Rivellabolaget.
Men det fanns mer som Krylboborna hade åsikter om. Exempelvis den planerade ombyggnaden av bangården och den nya sträckningen söder om bangården som kan bli verklighet om planerna godkänns. Ombyggnaden är en förutsättning för att kunna forsla mer gods- och persontrafik - på järnvägen mellan Gävle och Örebro.

– Det skulle betyda en investering om 500 miljoner ifall spåret byggs ut söderut. Ytterligare 650 miljoner kostar själva upprustningen av bangården. Investeringen är speciellt viktig eftersom Krylbo ligger där två järnvägar möts, menade Lars Isacsson.
Men långt ifrån alla Krylbobor var lika övertygade om att en utbyggnad enbart skulle innebära fördelar för Krylbo .
– Kommer det inte att betyda att bullerproblemen ökar, undrade en av åhörarna som också efterlyste en rejäl upprustning, med bland annat vassklippning, längs med Svartån.
– Det har utlovats flera gånger men aldrig blivit verklighet.
Kommunledningen försökte dock verkligen övertyga Krylboborna om sin vilja att lyfta och försköna Krylbo. Som ett led i det arbetet skulle ett köp av stationshuset i Krylbo ingå.

– Jernhusen har ändrat inriktning. Dom vill inte äga stationshus längre. De går in i projekt som Friends arena i stället. Om vi vinner budgivningen av Krylbo stationshus och kommunfullmäktige godkänner köpet tror vi att det långsiktigt blir en bra affär. Det är också ett sätt att ta ansvar för Krylbo, sa Lars Isacsson som betonade att han och hans partikamrater är övertygade om att det går att vända trenden i Krylbo med små och lite större medel. Men då krävs också ett engagemang från Krylboborna själva.
Det besvarade den fullsatta tingssalen med en applåd.

Kerstin Eriksson
kerstin.eriksson@daladem.se