Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vänstern höll på att stjälpa S+MP

Det blev ett mycket segdraget fullmäktigemöte i Kristinehallen i går. De två första punkterna tog nästan två timmar i anspråk och då återstod 40 att behandla.

Annons

Men till slut lossnade det och när omröstningen om 2014 års budget skulle genomföras så var vänstern nära att fälla Socialdemokraternas och Miljöpartiets förslag som gått igenom i kommunstyrelsen.
– Vi är inte beredda att stödja sossarna bara för att det är ett mindre dåligt förslag. Är vi överens med dem röstar vi på dem och det var vi inte den här gången. Vi ska gå till val på egen politik och inte vara något stödparti för sossarna, säger vänsterns Daniel Riazat.
När rösterna hade räknats så slutade det med att den politiska ledningen vunnit med 28–26 över ”minialliansens” förslag (M, C och Fap). Sex röster avstod och en ledamot var inte närvarande.

Den så kallade minialliansen fick dock revansch när det skulle bli omröstning om skateparkens andra etapp skulle påbörjas under nästa år eller som S och MP föreslagit, att parken skulle slutföras under 2016.
Den gången röstade vänstern med det borgerliga blocket som vann klart med 32–26. Således ska skateparken byggas klart och fullbordas under 2014.
– Det enda förslag som de borgerliga fick igenom i budgetdebatten var ett beslut som troligtvis inte går att genomföra. Att skateparken etapp 2 ska börja byggas redan 2014, trots att den inte är färdigritad, projekterad eller upphandlad. Desperationen att märkas positivt i skatefrågan är stor efter att vi tog initiativet att bygga vidare på den. Jag väljer att se engagemanget positivt trots att det är lite trist att det läggs förslag som riskerar att urholka trovärdigheten för politiken, säger kommunalrådet Jonny Gahnshag.

Den andra punkten som vållade en lång och segdragen debatt var huruvida Falu kommun skulle ha gratis kollektivtrafik eller inte. Den lösningen har man på flera håll i Sverige, bland annat Avesta som har det på försök.
Ganska tidigt såg man vart åt det lutade efter ett bra anförande av medborgarförslagets skapare Maj Ardesjö. De flesta av kommunfullmäktigeledamöterna var överens om att återremittera ärendet för en grundligare genomgång, trots att medborgarförslaget fått nej i kommunstyrelsen på grund av kostnaderna, 30 miljoner kronor.
Aredsjö gjorde en bra analys och fullmäktigeskaran vacklade och därmed tvingas Trafik- och fritidsnämnden börja om med utredningen.
I Avesta har man ökat det kollektiva resandet från 4 procent till 8 procent. Och kan Falun också fördubbla sitt kollektiva resande från 6 till 12 procent så skulle naturligtvis mycket vara vunnet. Men det är många aspekter som ska vägas in innan man kommer till ett beslut i den här frågan, där har Trafik- och fritid en hel del att jobba med.

Håkan Eriksson
hakan.eriksson@daladem.se