Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Värdefull bil visades i Dalarna

Det stora dragplåstret på ECCW-träffen vid Romme Alpin i lördags var en Mercedes Benz SSK från 1929. Det var samma bil som finländaren Karl Ebb vann rallyt på Rämensjöns is med för 80 år sedan.

Annons

I helgen var det bilträffar på dels Lugnet i Falun, dels Romme Alpin utanför Borlänge. Den sistnämnda samlade europeiska entusiastbilar i alla skepnader och åldrar.

Bosse Bildoktorn skulle ha kommit till Romme men fick ställa in i sista stund på grund av sjukdom i familjen. Ändå bedömde arrangören Nils Kronström att antalet besökare ökat från i fjol.
– Definitivt är det fler i år, säger han.
Flest blickar fick utan tvekan den 84 år gamla Mercedesbilen. Karl Ebb tävlade framgångsrikt med den fram till 1936, men när dess glansdagarna var över, bytte bilen ägare många gånger och skicket försämrades ständigt, berättar Hans Eriksson från Bertil Lindblads stiftelse.
– Till slut hamnade den på en skrot i Gävle, och därifrån köpte Bertil Lindblad den för en spottstyver i slutet av 50-talet och påbörjade en renovering som skulle ta tio, 15 år.
Upprustningen har gjorts med hjälp av originaldelar. Efter lite detektivarbete hittade stiftelsen till och med en gammal verktygslåda i original hos en tidigare ägare, och en jättestor kompressor.
– Troligen tävlingskompressorn. Sätter man i den går nog bilen upp från 250 till 300 hästkrafter, bedömer Hans Eriksson.

– Men toppfarten är nog ungefär densamma: 190 kilometer i timmen.
I hela världen finns endast en handfull bilar av samma märke och modell bevarade. Det gör bilen mycket värdefull. Hans Eriksson har läst en uppskattad värdering på åtta miljoner – pund.
– Det är väldigt mycket pengar. Det vill man inte tänka på när man tar ut bilen på rull, säger Hans Eriksson och ler.
Mellan raderna av blänkande bilar kommer plötsligt en karavan fordon med matt glans, ja, till och med lite smuts.
– Vi körde en skogsväg hit, säger Marié Baggesvärd, Gagnef, när hon backat upp sin Landrover (serie två, från 1958) i en brant sluttning.

– Jag kör den här bilen till vardags också. I och med att den är byggd i aluminium så rostar den inte, och jag behöver inte meka mycket med den, säger hon.
Hon var en av flera Landroverförare i Dalarna som tagit sig till ECCW-träffen för att titta på bilar. Själv har hon ett gediget motorintresse och har kört såväl rally och rallycross som folkrace och gokart.
– Ja, allt som har en motor!

Jennie-Lie Kjörnsberg
jennie-lie.kjornsberg@daladem.se