Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Vårt intresse för entreprenörskap har absolut stärkts”

Annons

Fredssymbolen är i fokus på Farah Chith och Magdalena Hagströms egentillverkade smycken.
Vid försäljning går en femtedel av vinsten till Rädda Barnen. Nu ska deras UF-företag Making Peace UF få tävla mot 32 andra nominerade om vilket som är det bästa i Dalarna.

Farah Chith och Magdalena Hagström är båda engagerade i att sprida det fredliga budskapet. Det återspeglas i deras företag, Making Peace UF. Förra veckan, på förintelsens minnesdag, formade elever på Soltorgsgymnasiet ett stort fredsmärke på skolgården. Making Peace UF låg bakom den uppmärksammade manifestationen.
- Vi vill bidra på vårt sätt till en fredligare värld, förklarar Magdalena Hagström.
Men främst tillverkar Farah Chith och Magdalena Hagström smycken som alla har det klassiska peace-märket gemensamt. De är nöjda med hur försäljningen har gått.

Hjälp av Facebook

Farah Chith och Magdalena Hagström berättar att Facebook har varit till stor hjälp i marknadsföringen. Det är bland annat där som inbjudningarna till fredsmanifestationen skickades ut.
- En stor del av vår målgrupp finns på internet, berättar de.
Coop Forum och Peace Love sponsrade företaget men att hitta sponsorer har inte varit det lättaste.
-Vissa större företag har som princip att inte sponsra några UF-företag.
Kursen ungt företagande stäcker sig över två terminer. Nu återstår bland annat att skriva en delårsrapport. Att utveckla företaget efter kursens slut är ett obligatoriskt moment. Farah Chith och Magdalena Hagström är osäkra på vad de vill göra efter studenten i vår. De pratar om att plugga vidare. Men deras intresse för entreprenörskap har absolut stärkts, berättar de.
KLARA GRÖNDAHL