Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vattenbuss kan utveckla Falun"

Det är dags att införa vattenburen kollektivtrafik i Falun, anser Katarina Gustavsson (KD). Hon vill öppna för båttrafik som transportmedel.

– Jag hoppas innerligt på en vattenbuss för att utveckla stan, säger hon, och påpekar att Knutpunkten ligger nära Tisken.

Katarina Gustavsson har lämnat en motion till fullmäktige med förslaget.

Båttrafik på Tisken kräver att sjön rensas. Katarina Gustavsson har varit i kontakt med Tiskens vänförening som driver frågan. Den har under lång tid diskuterats även politiskt och utretts. Men senaste åren har den hamnat i skuggan.

– Man har lagt det åt sidan. Metoder som var tänkta för tio år sedan är föråldrade. I dag finns jättebra teknik och erfarenhet från samma problem i Finland där de har rensat sjöar. Men ingen är intresserad av att forska om det i Falun, säger Katarina Gustavsson.

Båttrafik kan innebära fördelar som genvägar och billigare färdmedel, skriver hon, och vill att vattenvägarna ska tas med tidigt i samhälls- och trafikplaneringen.

– Infrastrukturen finns. Men vi tar aldrig upp vatten i våra planer. Jag tror faktiskt att i och med urbaniseringen som går fortare och fortare så kan vattentransporter avlasta. De kan attrahera all befolkning och även vara utflyktsmål.

Vattenburen kollektivtrafik finns på en del håll, bland annat i Stockholm.

– Jag är medveten om att nya tankar tar tid. Men jag tror att det är en möjlighet, säger Katarina Gustavsson.

Mats Göransson, skeppare till Slussbruden som gör turer på Runn, är skeptisk till trafik på Tisken.

– Det måste ligga väldigt många år framåt i tiden. Tisken måste först muddras, den är alldeles för grund och nivån varierar. Det finns bara en djupränna från Slussen till Berg-Nils. Sen har vi ju ingen sluss i Slussen, säger han.

Däremot kan han mycket väl tänka sig kollektiv båttrafik på Runn

– Absolut. Det kan vara ett trevligt inslag. Många kommuner har det, Karlstad till exempel har en hel del kollektivtrafik på Vänern. I kuststäderna används det mycket, säger han.

Tidigare fanns reguljär båttrafik på Runn, till exempel till Vika och Ornäs. Även Tisken har trafikerats längre tillbaks då båt gick till Folkets park som låg vid Kvarnberget.

– Det är inte så jättelängesen, på 30-40-talet, säger Mats Göransson.