Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vem kör en halv bil?

I Stockholm får bostäder byggas med en halv bilplats per lägenhet om ens så mycket. Det gäller då flerfamiljshus och det påpekas att det finns både cykelbanor och kollektivtrafik. Ja, dom som bor i flerfamiljshus behöver ju inte heller bil.

Annons

Men man kan ju fundera hur de som bestämmer har det? Troligen har de villa med plats för både en och två bilar eller bostadsrättslägenhet med garageplats.

Nu måste man ju förstå att det är skillnad på folk och folk, eller ska vi säga folk och fä. Lägenhetsboende kan ju cykla till farmor i Småland och mormor i Västerbotten eller åka kollektivt. Är man en som bestämmer så är det naturligtvis skillnad, då behöver man ju ha bil för både det ena och det andra som att frakta hem en ny 60 tums-TV. Bil behövs också för att köra barn till hockeyträning och liknande. Det gäller även i Stockholm, och där är det så dyrt att bara de besuttna har råd att låta ungen spela hockey.
Lägenhetsfolket kan nöja sig med att cyklande ta hem en 19-tummare i ryggsäcken och låta barnen spela kula i någon park.

Ja, det är alltid skillnad på folk och fä fast man kan undra vilka det är som är fän. Där min mor bodde sina sista år tyckte de som styrde att det räckte med att det fick parkeras två bilar på gatan utanför hyreshuset och bara i högst en timme. Det var ett hus där det bara bodde äldre och de som kom för att hälsa på var också ofta äldre som hade svårt att gå, det tog en kvart för dem bara att gå ur bilen och tillbaka igen. För oss yngre fanns P-plats en bit bort, så långt var allt gott och väl.
Så där kom besök av äldre med både bil och rullator och hann med en kopp kaffe och lite prat innan det var dags att åka för att inte få P-bot.

Jag ger mig den på att de som bestämde inte behövde se sina gäster fara efter en timme. Men det var väl skillnad på något vis. Bilar ska cirkulera så att det alltid finns lediga P-platser har någon kommit på. Då gäller det att råka komma precis när någon måste flytta sig och raskt sno den platsen innan 28 andra som redan åkt runt kvarteret tio varv hinner dit. Det är ju miljövänligt och bra. Eller?
Visst, vi ska åka mindre bil, både bokstavligt och bildligt. Vi ska alltså ha bilar som inte är så stora och dem ska vi inte åka så mycket med. Det ska vara tillbaka till 1950- och 1960-talen när folk fick in två vuxna, tre barn, en tax, ett tält och allt annat som hörde till en campingsemester i en VW-bubbla. Det klarar inte någon av idag.

Är det någon som törs åka tåg idag om man ska vara framme vid ett visst klockslag? Dagligen så är det nedrivna kontaktledningar med mera som stoppat tågtrafiken någonstans.
Nä, fixa till tågen så att folk kan lita på dem innan parkeringsplatserna halveras till Smart-storlek.

Lennart Götesson


Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv insändare Skriv debattartikel