Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Vi släpper den konventionella scenbilden”

Annons

- Vi projicerar med jättestora projektorer, säger Thijs Wiessing, ljussättare och scenograf.
I årets Himlaspel kommer publiken att sitta i ett enormt tält och tack vare Thijs kommer Rune Lindströms tecknade figurer till liv.

Thijs Wiessing är också en skicklig animatör och arbetar som frilans med att skapa virtuella scenografier för olika scenuppsättningar.
- Jag och Birgit Carlstén samåkte när vi jobbade på Folkoperan i Stockholm, då lär man känna varandra, säger han.
Hemma i Birgits hus i Häradsbygden vräker regnet ner och åskan dånar dramatiskt. En spröd klocka plingar inne från huset. På den glasade verandan sitter Birgit, Thijs samt Linus Lindman, biträdande regissör och skådespelare.

70 år för Himlaspelet

Rune Lindströms Himlaspel i Leksand firar i år 70 år och det uppmärksammas under juli månad med bland annat utställning och konsert.
- Efter den traditionella spelplanen Gropen anpassade Himlsapelet med ny scenografi för Sveasalen. Vi hade flera möjligheter till entré, publiken omringades av spelet, det gav intimitet, säger Birgit.
Inför årets spel tyckte hon att det behövdes en ny scen.
- Kommunen ville inte ha den åbäkiga scenen i Gropen igen. Min önskan är att bygga en sommarscen i Leksand som kan användas till konserter och annat. I år har vi löst det med ett slags avlång cirkustält med mycket mer publikplats. Man kan spela på olika höjder. Den nya scenografin är gjord så att man kan plocka in den på andra ställen också. Uppsalas universitetsaula har varit inspiration och Himlaspelet kommer att spelas där också.

Krig pågår alltid

Thijs är urspungligen från Holland men säger att han sysslat med svensk kultur i cirka 25 till 30 år. Huvudsakligen med ljusdesign men också med animeringar.
- Rune Lindström var en stor konstnär, tack vare Thijs kommer en del av hans teckningar till liv genom projicering och animering, säger Birgit.
- Förr var sådant komplicerat men i dag har vi en helt annan teknik med kraftiga projektrorer och en drös datorer som samarbetar, säger Thijs.
Himlaspelet spelades första gången upp under brinnande krig, 1941.
- Det pågår alltid ett brinnande krig någonstans, vi har inte riktigt bestämt men man ska känna av det också i dag, säger Birgit.
Att hon i år tagit in Linus Lindman som biträdande regissör beror på att Birgit har fullt upp med att spela i Sunne under veckorna. Han är väl förtrogen med pjäsen säger Birgit.
I år ska publiken få uppleva något nytt.
- Varken hos Joe Labero eller Himlaspelet ska man vet något, säger Birgit hemlighetsfullt.


BOEL FERM
boel.ferm@daladem.se