Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya avsnitt av "Unika rum"

Udda platser och kreativa lösningar att bli inspirerad av!

Följ med upp i kontrolltornet på Dala Airport

De fem flygledarna vid Dala Airport ser till att runt 30 000 flygpassagerare som passerar flygplatsen startar och landar säkert. I årets sista Bostadspuls besöker vi ett unikt rum tre trappor ovan jord – flygledartornet.
– Härifrån har vi väldigt bra utsikt. Vi ser hela fältet, alla banor, planen som kommer in för landning och planen som ligger och övar på fälten och i luftrummet runt omkring, säger Lars Rörick, chef för flygledningen.

Annons

Glädje, kärlek, tårar, längtan, lättnad, avsked, förhoppningar och kanske rädslor. Det är mycket känslor i luften i ankomst- och avgångshallen på Dala Airport i Borlänge. Men få tänker nog på vad som sker tre trappor upp – i det 70 kvadratmeter stora tornet med tonade glasfönster i varje väderstreck.

Om ankomst- och avgångshallen är något av hjärtat på flygplatsen är kontrolltornet hjärnan. Det är här starten och landningen planeras och övervakas i detalj, där kontakten med piloten sker och där tillstånd ges till flygplan att komma in i luftrummet samt landa.

– Tornet har ansvar för ledning av flygtrafiken i luftrummet samt in- och utflygningsprocedurer. Huvuduppgiften är att se till att planen inte flyger på varandra, på vårt fackspråk separerar flygledarna flygplanen och ordnar ett säkert och välordnat flöde i luften och på flygplatsen, säger Lars Rörick, chef för flygledningen.

Mirja är en av fem flygledare som jobbar på Dala Airport.

De fem flygledare som arbetar i tornet på Dala Airport har ett stort ansvar – men innanför väggarna finns ett lugn. När vi besöker kontrolltornet sitter flygledarna Tomas och Mirja i varsin stol och planerar för de närmaste timmarna, bland annat är ett charterplan från Kanarieöarna på väg in mot Borlänge.

Trots att det är lugnt och tyst i tornet är det ständig aktivitet.

Plötsligt sprakar det till i den radio där kontakter med markpersonalen sker. En kvinna frågar efter mer avspärrningsband, den här dagen är nämligen tullverket på plats för att göra en kontroll av passagerarna.

En kort stund senare åker en bil med släpvagn ut på den 2 310 meter långa landningsbanan.

– Den ska ut och mäta bromsverkan, alltså aktuella bromsvärden. Den har en mätare på släpvagnen och får in data i bilen som rapporteras in hit. Den informationen ger vi sedan till de plan som ska landa, säger flygledaren Thomas.

Ungefär 30 000 passagerare reser till och från Dala Airport varje år, varav majoriteten handlar om charterresenärer. Ungefär 9 500 passagerare om året reser med linjeflygen till och från Göteborg och Malmö. Och flygplatsen används även för både motor- och segelflyg, fallskärmshoppning, modellflyg och ultralätt flyg.

– Vi tar även emot ambulansflyg när svårt skadade ska transporteras till andra sjukhus. Vi har beredskap på torn och de som arbetar på plattan för att kunna ta emot planen på kort varsel, berättar flygplatschefen Per Nordahl.

– Det är en viktig del av verksamheten. Det handlar även om en del organtransporter.

Per Nordahl, flyplatschef, och Lars Rörick, chef för flygledningen på Dala Airport.

På en datorskärm syns en radarbild över en del av Sverige, den visar bland annat luftrummet som finns runt Dala Airport. Flygledningen har ansvar för ett område som sträcker sig runt 40 kilometer utanför flygplatsen och upp till en höjd av 3 000 meter.

På bordet strax bredvid skärmen ligger flera avlånga brickor med olika färgkodningar. På varje bricka står information om ankommande och avgående flyg samt flygplan som kommer att flyga igenom luftrummet. Allt information syns även på en skärm lite längre bort på det långa bordet.

– Det är ett gammalt och säkert system. Om radarbilden på skärmen går förlorad har vi ändå koll, säger flygledaren Mirja.

Vad händer om det blir strömavbrott?

– Vi har reservkaft från batterier som tar över driften av systemen direkt, det går på mindre än en sekund, berättar hon.

På radarn syns hur charterplanet närmar sig Borlänge. Bilen har mätt färdigt ute på landningsbanan och värdena visar att allt ser bra ut inför att planet från Kanarieöarna ska landa.

– Ingen på banan, säger Mirja och lägger ner kikaren på bordet.

Hon har kontrollerat att det är fritt på landningsbanan.

– Det är ytterst ovanligt att det är något där, men vi får alltid kolla så att inte fåglar och djur tagit sig över eller under staketen.

Flygledarna Tomas, Sus och flygplatschefen Per med koll på Dala Airports start- och landningsbana.

Flygplanet som är på väg in är en Airbus 320 med 177 passagerare ombord. När det flyger in i luftrummet anropar piloten tornet för att få information om bland annat vindriktning, vindhastighet och inflygningshjälpmedel.

Tomas har gett piloten all nödvändig information och piloten har i sin tur gått igenom sin checklista för landning.

En kort stund senare ger Tomas klartecken för landning och snart syns planet från tornet.

– De sjunker sakta och går in på en optisk kontakt med banan och sen sätter de ner flygmaskinen. Sen gäller det att bromsa så att man får stopp innan man ska svänga in på taxibanan, annars får man vända på banan, säger Lars Rörick, chef för flygledningen.

Planet rullar in på den så kallade taxibanan, flygplatsens stationsområde och området där flygplanens markkörning mellan start- och landningsbanor sker. Två bilar med trappor åker fram till planet och snart kan de hemkomna passagerarna kliva ut i decemberkylan.

I tornet kan flygledarna checka av ännu en genomförd landning.

En stund senare går personerna som kommit med flygplanet ut på plattan och in i ankomsthallen. Det är glada miner. Några vandrar direkt ut genom dörrarna för att ta sig vidare, andra kramas med nära och kära som väntat i hallen. Det är många olika känslor i hallen, men få funderar nog på vad som sker tre trappor upp.

Ett charterplan från Kanarieöarna landade på Dala Airport den här dagen.
Så här ser flygledartornet och flygplatsbyggnaden ut från plattan där passagerarna stiger av och på flygplanen.
Flygledartornet på Dala Airport.
Flygtornet på Dala Airport är runt 70 kvadratmeter stort och har fönster i alla väderstreck.
Per Nordahl, flygplatschef på Dala Airport, lutar sig mot en Hawker 400 XP. I bakgrunden syns flygledartornet.

Mer läsning

Nya avsnitt av "Hemma hos"

Inspireras av planlösningar, inredning och färgval!