Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastigheten mellan Horndal och Nordanö sänks – ska öka säkerheten

Just nu pågår ett projekt där Trafikverket sänker hastigheten på majoriteten av landets 90-vägar till 80 kilometer i timmen. Sträckan Nordanö-Horndal står på tur.

Annons

Se i tv-inslaget vad de boende i Horndal tycker om att hastigheten sänks.

Fram till 2025 kommer hastigheten att sänkas på sammanlagt 425 mil väg som just nu har en maxhastighetsbegränsning på 90 kilometer i timmen. Arbetet med att skylta om kommer att ske i etapper. En av sträckorna som snart kommer att påverkas är riksväg 68 mellan Nordanö och Horndal.

– Den sträckan är inte på något sätt unik, för det är en anpassning som gör på många sträckor. Men anledningen till att Nordanö-Horndal kommer så pass tidigt i projektet är att man i dag håller på att bygga Förbifart Fors. Den öppnar 14 november och då vill vi ha rätt hastighet hela sträckan, förklarar Mats Sandgren, enhetschef på Trafikverket region mitt.

Läs mer: Byborna vill stoppa vägprojektet

Förändringen av hastighetsbegränsningen handlar framförallt om att öka trafiksäkerheten.

– Vi har en nollvision på Trafikverket, men tyvärr har resultatet stagnerat lite grand på senare år. Vi vill fortsätta att minska olyckorna i framtiden, säger Mats Sandgren och fortsätter:

– Hastigheten gör så oerhört mycket när man sänker från 90 till 80 kilometer i timmen. Man har mycket större chans att klara sig på ett bra sätt om man är med om en olycka när det går i 80.

Läs mer: Riksväg 70 – en av de farligaste vägarna

Mats Sandgren lyfter fram fler positiva effekter av en hastighetssänkning.

– Det blir mindre koldioxid från bilarna, man sparar både bensin och pengar. Det finns många vinster. Dessutom förlorar man så lite i tid. Teoretiskt tar det 50 sekunder per mil längre om man kör i 80 kilometer i timmen jämfört med 90.

I Horndal är inställningen till hastighetssänkningen varierad.

– Det är jättebra. De har ju sänkt där det varit 90 och höjt där det varit 50 till 60. Det blir lite jämnare då, säger Björn Hultström.

– Jag tycker att det är lite onödigt. Det är så pass fina vägar på sträckan, säger Tryggve Mattiasson.

Läs mer: Region Dalarna rasar mot förslaget om sänkt hastighet på alla 90-vägar utan mitträcke

Mer läsning