Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggnads, Transport och S:"Löntagarna måste få schysta villkor"

"Vi vill ha schysta villkor för löntagarna" säger Lars Jonsson, Byggnads, Hans Unander S-riksdagsledamot och Kent Christensen, Transport.

Annons

Ett lagförslag är på gång om att införa kollektivavtalsliknande villlkor i lagen om offentlig upphandling, LOU, berättar Hans Unander (S) på dalabänken.

– Civilminister Ardalan Schekarabi har lagt ett förslag i riksdagen som ska beslutas den 30 november som tanken är nu.

Det är mycket viktigt att få med de här villkoren i lagen, betonar han.

– Det är mycket märkligt att borgarna inte vill ha schysta villkor för löntagarna, säger Unander.

SD och M har sagt nej och han befarar att även L, C och KD säger nej.

Lars Jonsson är styrelseledamot i Byggnads Gävle Dala.

LÄS MER: Facken nöjda med avtalet

Kräver schysta villkor för löntagere: Från vänster Lars Jonsson, Byggnads Gävle Dala, Hans Unander S-riksdagsledamot och Kent Christensen Transport avdelning 88.

– I dag förekommer det att lägsta pris gäller när kommunala bostäder upphandlas. Med lagförslaget säkerställs att lönerna inte dumpas när det gäller offentliga upphandlingar.

Lagen om offentliga upphandlingar gäller också enbart offentliga som kommuner och landsting och att det handlar om skattepengar gör det än viktigare, säger han.

– Det handlar om att löntagare ska få schysta villkor gällande lön, arbetstid och semester.

Svenska Transportarbetareförbundet har även tidigare reagerat mot Sverigedemokraternas kovändning i frågan om offentlig upphandling, LOU.

– Ett slag i ansiktet på alla löntagare, betonar Kent Christensen, ordförande för Transport i Dalarna.

Att utge sig för att vara ett parti som är vänligt inställt mot löntagare och sedan göra så här är ett stort svek, säger han.

– De gick j till val på att vara ett arbetarparti.

Han betonar också att villkoren är schysta när det gäller färdtjänst i Dalarna tack vare en lokal överenskommelse mellan Dalatrafik Region Dalarna och Transports avdelning 88 om att chaufförerna garanteras månadslön.

– Men så är det inte ute i landet. Åkerier kan betala lägsta lön och mindre för personer som jobbar 12-15 timmar om dagen.

Mer läsning

Annons