Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företaget varslar 27 anställda i Borlänge

/

Annons

Green Cargo i Borlänge varslar 27 anställda.
- Godsvolymen på järnvägen har minskat med 30 procent sedan i oktober, säger Patrik Saxvall, produktionsområdeschef i Borlänge. Det är tråkiga besked men företaget måste anpassa kostnaderna för att överleva.
Anställda nära pensionen kommer att erbjudas pensionsavtal.

Så sent som i somras anställde Green Cargo. De som nu riskerar uppsägning har ännu inte avslutat företagets internutbildning. De senaste två åren har 18 anställts. I Dalarna har företaget cirka 200 anställda inom produktion och ett 20-tal inom administrationen. På onsdagen informerade Patrik Saxvall anställda om varslet. Arbetsträffarna fortsätter på torsdag, fredag och måndag.
Basen i Green Cargos verksamhet i Dalarna är transporter för stålindustrin. Frakt av ämnen och skrot.
Verksamheten har växt under hela 2000-talet fram till oktober förra året. Då fick den finanskrisen i USA globala verkningar.
I dag har Green Cargo en 30 procent volymminskning jämfört med samma tid förra året.
- En minskad produktion på SSAB får konsekvenser för oss men vi märker en minskning i alla branscher. Kostnaderna måste anpassas efter omsättningen om överlevnaden ska säkras.

Pensionsavtal

I Borlänge omfattar varslet tre inom administrationen och 24 inom produktionen, lokförare och bangårdsarbetare. I Smedjebacken och Mora varslas en anställd och i Avesta/Krylbo två anställda.
Företaget har erbjudit anställda nära pension ett penionsavtal. Patrik Saxvall hoppas att neddragningar i de flesta fall ska lösas med naturlig avgång och förtida pensioner.
- I de fall det blir uppsägningar följer vi turordningsreglerna, säger han. Vi får se hur många som finner pensionslösningen rimlig. I mitten av mars hoppas vi ha den nya organisationen klar.

”I överkant”

Björn Halvarsson, lokförare och facklig representant för Seko, anser företagsledningen tagit i överkant.
- Det är för mycket ekonomi i det här. Företaget har avtal med SSAB att upprätthålla leveranserna. Neddragningarna på produktionen kommer att leda till personalbrist och det blir svårigheter att ta ut semestrar.
- Jag befarar att de som anställs de sista åren ligger illa till. Många har lämnat andra yrken för att jobba på Green Cargo som framstått som ett framtidsyrke.
- Vi får titta över hela organisationen. Det blir inte roligt och jag befarar hårda förhandlingar.
I en prognos från företaget kommer tappad volymminskning inte att återupptas inom en treårsperiod.

HANS DAHLQVIST

Mer läsning

Annons