Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har fullt upp med klagomål

/

Annons

SJ: s tåg är ofta försenade. Och ibland kommer de inte alls. Resenärer som reklamerar får nu även vänta extra länge med ersättningen.
- Vi jobbar dag och natt med reklamationer, säger Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ.

I september åkte gagnefsbon Lars Eriksson med sina barn hem med tåg från Stockholm. I Borlänge skulle ersättningsbussar ta över eftersom underhåll förekom på sträckan.
Men SJ hade kalkylerat behoven fel. Ersättningsbussarna räckte inte på långa vägar till för alla resenärer. Följden blev kraftiga förseningar.

Ingen buss

Somliga fick ingen ersättningsbuss överhuvudtaget utan fick ta sig hem för egen maskin. Bland annat Lars Eriksson. Han skickade in en reklamation till SJ med krav på ersättning.
- De kan tydligen inte hålla tiderna med någonting. De har en handläggningstid på minst tre månader. Är det rimligt verkligen. Sedan har de bara lösa rutiner för hur reklamationerna tas om hand. Om man ringer eller skickar in brev får man ingen bekräftelse, bara om man fyller i via deras hemsida. Dåligt, säger han.

Förvånad

Johan Ingerö är förvånad. Enligt honom ligger handläggningstiden på cirka två månader. I dag bör ärenden inkomna i oktober handläggas. Lars Eriksson skickade in sin måndagen den 22 september. Dagen efter resan. Några pengar har han inte sett röken av.
- Den borde ha hanterats. Kanske hans ansökan omgärdas av speciella omständigheter, tror Ingerö.

Extra personal

Han berättar att SJ i somras satte in extra personal för att ta sig igenom högen med reklamationer.
- Vi tog in folk nattetid. Det fanns inte plats för dem i lokalen att jobba på dagen. Vi anstränger oss, tycker jag.
Någon instans för resenärerna att vända sig till om inte SJ lever upp till sina egna handläggningstider finns inte.
- Nej, men det är ju i grund och botten en fråga om trovärdighet för oss. Lars Erikssons reklamation bör ju rimligtvis behandlas snart.
Lasse Eriksson är inte övertygad.

Lever på hoppet

- Vi får väl leva på hoppet. SJ borde lära av Tåg i Bergslagen. Nyligen åkte jag tåg från Gagnef till Borlänge. Då blev vi stående en stund på grund av signalfel. Två herrar på tåget skulle med ett flyg från Arlanda. Eftersom anslutningen i Borlänge, ett SJ X2000- tåg, inte väntade in det sju minuter försenade tåget riskerade herrarna att missa flyget från Arlanda. Konduktören på TiB ordnade utan tveksamheter snabbt fram en taxi till herrarna och betalade den. Det kallar jag service.







KENNETH ISELI
0243-920 25
kenneth.iseli@daladem.se

Mer läsning

Annons