Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill ändra villkoren vid offentlig upphandling: "Måste finnas ett kollektivavtal"

Under måndagen samlades representanter från Transport, Byggnad och Socialdemokraterna för att tillsammans meddela sin enade åsikt i frågan gällande att införskaffa kollektivavtalsliknande villkor i lagen om offentlig upphandling.
– Det är jätteviktigt för oss att få igenom det här förslaget, säger Hans Unander (S).

Annons

Partierna tycks vara splittrande i frågan, som kommer att avgöras på regeringsnivå i slutet av november. Både Sverigedemokraterna och Moderaterna uppges sätta sig emot lagändringen gälande att införa kollektivavtalsliknande villkor vid offentlig upphandling, medan Socialdemokraterna hör till skaran som ställer sig positiv till förslaget.

– Det måste finnas ett kollektivavtal för att lönerna inte ska dumpas, slår riksdagsledamot Hans Unander (S) fast.

LÄS MER: Krav om kollektivavtal bra för seriösa företagare

Och både Lars Jonsson, styrelseledamot Byggnads Gävle-Dala, och Kent Christensen, ordförande för Transport avd. 88 i Dalarna, som slutit upp med Unander (S) i lokalerna på Tunagatan i Borlänge för att visa sin åsikt i frågan, håller med.

– Det är jätteviktigt för oss att få igenom det här förslaget, säger Lars och förklarar, det skulle bli en helt annan ordning och reda.

– I dagsläget är det de som erbjuder lägst pris som vinner, fyller Kent i.

Lars Jonsson, styrelseledamot Byggnads Gävle-Dala, Hans Unander (S), riksdagsledamot, och  Kent Christensen, ordförande Transport avd.88 Dalarna, anser att ett kollektivavtal behövs vid offentlig upphandling.

Anledningen till ställningstagandet grundar sig i hur man idag ser att det inte finns någonting som reglerar varken löner, semesterdagar eller arbetstid hos, kanske främst, transport- och byggnadsföretag. Man menar att det i sin tur leder till att det sänker standarden inom branscherna.

– Lagen skulle göra så att de goda villkoren alltid gäller, säger Lars.

LÄS MER: Ställ krav på schyssta villkor

– Det handlar om att ha en fast grund för lön, semester och arbetstid som ingen kan gå under, fortsätter Unander (S).

Vidare förklarar de hur flera små till medelstora företag uppvisat en viss rädsla över att slås ut av större företag på grund av hur den här typen av kollektivavtal inte existerar i dagsläget. Och även om det i Dalarna ser betydligt mycket bättre ut gällande avtalen, så vill man att läget ska se likadant ut i alla delar av landet.

– Inom transporten i Dalarna så är det främst färdtjänst och taxibolag som berörs. I nuläget har man månadslön här, men i Stockholm kör taxichaufförerna uppemot 60-70 timmar i veckan för att tjäna ihop tillräckligt med pengar. Med en fast månadslön skulle de kunna jobba normala arbetsveckor, säger Kent.

Mer läsning

Annons