Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilden av läraren i fokus i debatt

Annons

Stökigt, bråkigt och pressat. Och världens bästa jobb. Bilden av läraryrket var i fokus i en debatt där både lärare, politiker och utvecklingsledare fanns med.

Bilden av läraryrket som ett yrke i kris är en nidbild, tyckte de flesta. Det är media som snedvrider och bara lyfter fram det negativa, slog Lena Arnesdotter, utbildningsledare vid Högskolan Dalarna, fast.
Folk i verksamheten måste komma fram mer i debatten, tyckte Johanna Gustafsson Lundberg, ordförande i Utbildnings-. och forskningsnämnden för lärarutbildningen vid Högskolan Dalarna.
-- När det kommer larmrapporter om allt från mobbning till dåligt språkbruk kommer ingen i skolan till tals. Ett fackförbund tvingades köpa annonsplats för att få bemöta inlägg om lärarutbildningen.
Ingen uttalar sig om villkoren för brandmän eller för läkare på samma sätt som om lärare, betonade Christer Nilsson, rektor för Falu Frigymnasium.
-- Alla har ju gått i skolan och "vet" hur det är.
En lärare med 40 år i yrket som satt bland åhörarna tyckte att lärarna själva bidragit till krisbilden.
-- Vilken bild av jobbet sprider vi på firmafester; vi berättar om omöjliga elever, jobbiga föräldrar och hopplösa politiker.
Yrket är inte i kris men nog är det pressat ute på skolorna, tyckte Jonas Hillerström, lärarstuderande med tre terminer kvar.
-- Ute på praktik möter man lärare som är allt från jourhavande medmänniska till kompis och snudd på proffspsykolog.
Lönen är en viktig del i att färre söker lärarutbildningen, betonade flera.
-- Du kommer inte att ha råd att köpa villa i Falun när du är klar, sade Bo Brännström, lärare och länsordförande för folkpartiet, till Jonas Hillerström.
Christina Kardell, lärare vid Gruvrisskolan i Falun, tycker att yrket är mycket roligare i dag men också att det är mycket mer att göra.
-- När jag var ny jobbade jag mycket halvtid och delade klass med en kollega. Hon slutade på sidan 36 i boken och jag började på sidan 37. Det var lättare men mycket, mycket tråkigare.
Önskeläget är två lärare i varje klass, sade hon.
-- Jag skulle vilja jobba tillsammans med en nyutbildad som dig Jonas. Då skulle vi hinna med enskilda elever utan att missa de andra.
Att hinna med var och en av eleverna, få tid till reflexion och fundera på vad man håller på med var önskemål som kom igen under debatten.
Det är skolpolitiken som är i kris, inte läraryrket, det går inte att ändra villkoren vid varje val, tyckte Thomas Strand, s-ledamot i riksdagens utbildningsutskott.
Det gäller att använda resurserna rätt, sade Klas Holmgren från Lärarförbundet som berättade att antal lärare har minskat med 25 procent under 15 år och antal specialpedagoger med 30 procent.
Lärarens roll som professionell diskuterades mycket.
-- Läkare har en vetenskapligt beprövad metod att operera knän på. Det finns ingen sådan metod för att möta en klass, sade Bo Brännström.
-- Det finns lärare som är professionella men som bara ser enstaka elever i en klass. Vi har alla mött den sorten. Det gäller att få fram personligheter som passar.
Det krävs ett gemensamt synsätt i lärargruppen, det fungerar inte att bara ställa bra lärare mot dåliga, betonade Edmund Knutas, forskare i pedagogiskt arbete.


KRISTINA VAHLBERG
023-47561
kristina.vahlberg@daladem.se

Mer läsning

Annons