Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Christina Kardell, har varit lärare i 32 år

/
  • -- Det är roligare i dag, säger Christina Kardell om lärarjobbet. Hon har fått pris både 2006 och 2007, från Rotary och från Delta Kappa Gamma, ett internationellt nätverk,  för sitt engagemang i jobbet. FOTO: BONS NISSE ANDERSSON

Annons


Christina Kardell hade ingen tanke p att bli lrare. Hon var trtt p skolan och hade fr dliga betyg fr att komma in p gymnasiet. Nu har hon 32 r i yrket och trots bristen p resurser lskar hon sitt jobb.
- Det r roligare i dag. Att jobba i arbetslag r det bsta som hnt p senare r.

Vi trffas i Gruvrisskolans bibliotek. Hon har en halvtid som skolbibliotekarie.
- En kille som lskar bcker, sger hon om Linus Forsling som fr hjlp att hitta en snowboardbok.
Sofia Lindberg och Tove Wirgell i klass 7 C kan alla rutiner och tar hand om sagostunden och prickar av bckerna i biblioteksdatorn s att Christina Kardell fr lite mer tid med DD.
Sofia och Tove har haft henne som lrare i klass 1-6.
- Hon r bde snll och duktig och strng ibland. En bra lrare, sammanfattar de.

Nra till skratt

Christina Kardell har vldigt nra till skratt men visst har tjejerna rtt, hon kan bli arg ocks, frskrar hon.
- Nr jag var ny vgade jag inte visa det. Jag trodde inte att eleverna skulle tycka om mig d.
Det drjde innan Christina Kardell bestmde sig. Hon var 24 r nr hon brjade p lrarhgskolan.
- Jag r enda barnet och omgivningen hade hga frvntningar p att jag skulle skaffa mig en utbildning. Det fungerade till hgstadiet, d tappade jag intresset totalt.

Dliga betyg

- Jag var halvvild som tonring och fick fr dliga betyg fr att komma in p gymnasiet.
Hennes frldrar hoppades att det skulle bli bttre i Walhalla, lroverket fr flickor.
- Det enda jag lrde mig dr var att rka. Jag fick dliga betyg dr ocks men mnga trevliga kompisar.

Halvtid i Hosj

S smningom lste hon in gymnasiet som vuxen. Hennes frsta jobb efter lrarhgskolan blev en halvtid p Hosjskolan.
- Jag delade klass med en kollega. Vi bytte varje onsdag vid lunch. Slutade hon p sidan 35 i lroboken s fortsatte jag p sidan 36. Jag funderade aldrig ver hur eller varfr utan klev bara in i den modell som rdde.
Att reflektera ver varfr man gr p ett visst stt r det hon tycker bst om med arbetslaget dr bde lrare och fritidspedagoger ingr fr de mindre barnen.
- Det kan bli heta diskussioner innan vi enas om ett frhllningsstt. Men eleverna ska inte kunna sga s fr vi gra fr Christina. Blir det s tar vi en ny diskussion.
- Ibland fr man vara tuff och st p sig om man knner att man har rtt och ibland fr man inse att ngon annan har en bttre id. Flera gonpar ser alltid bttre n ett enda par.

Mer ansvar

I dag har lraren ett ansvar lngt utanfr klassrummet.
- Nr jag brjade visste vi lrare vldigt lite om hur eleverna hade det utanfr skolan. I dag kan vi bygga relationer p sikt p ett helt annat stt, bde med frldrar och barn, eftersom vi har eleverna nda till och med sexan. Och det r vldigt positivt.
- Men eleverna r ocks mer oroliga i dag eftersom de matas med s mnga intryck. Mnga gnger kan en skoldag brja med att reda upp ett brk samtidigt som frldrar ska kontaktas om olika saker.
Dessutom har skolan, inte minst i Falun, stora sparbeting.

Saknar tid

- Vi lrare har kunskaper och verktyg att gra s mycket mer men vi har inte tid och tid r pengar. Med tv lrare i varje klass skulle den ene kunna ta itu med problem och konflikter som dyker upp medan den andre undervisade resten av klassen.
Hon r vertygad om att en sdan modell skulle frebygga mnga framtida problem med unga som hamnar snett i samhllet.
- Jag nskar att ngon kunde satsa pengar i ett sdant forskningsprojekt.


KRISTINA VAHLBERG
023-475 61
kristina.vahlberg@daladem.se

Mer läsning

Annons