Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Men antalet olyckor har ökat - liksom trafikmängden

Annons

Snart är det tre år sedan motorvägen mellan Falun och Borlänge öppnades.
Olyckorna har inte minskat i antal, utan snarare ökat.
Däremot har de svåra olyckorna minskat.
Under 2006-2008 har det inte inträffat någon dödsolycka på sträckan.
- Antalet är detsamma men det är annan karaktär på olyckorna, säger Hans Johansson på Vägverket.

När motorvägen invigdes 11 november 2005 var den efterlängtad av de flesta.
Ett av huvudskälen till ombyggnationen var förstås trafiksäkerhetsskäl. Och det målet tycks uppnått. Vägverket har plockat fram statistik åt DD som visar antalet olyckor före och efter motorvägen.
- De olyckor som inträffar i dag är nästan uteslutande singelolyckor, säger Johansson.
Av de 17 olyckorna med personskador som inträffade 2006-2007 var 13 singelolyckor.
Av 23 personskadeolyckor mellan 2000 och 2002 var åtta singelolyckor.
- Två tredjedelar av olyckorna är av en annan typ i dag säger Johansson.
Den stora skillnaden är förstås mötesolyckor, den oftast svåraste olyckstypen.

0 dödsolyckor

Två bilar som frontalkolliderar innebär ofta svåra skador och ibland dödsfall.
Och sedan motorvägen byggdes har inga dödsolyckor inträffat på vägen (statistiken gäller fram till 15 augusti 2008). En mötesolycka har inträffat sedan invigningen.

Mer trafik nu

Hans Johansson säger dock att jämförelserna ska användas med viss försiktighet eftersom utgångspunkterna för bestämning av olyckstyper ändrades 2003.
Men faktum kvarstår trots detta. Antalet olyckor är ungefär lika många som tidigare men de svåra olyckorna minskar.
- Och då ska man komma ihåg att både personbils- och den tunga trafiken ökar.
Vi har mer trafik och högre fart och ändå ligger antalet olyckor kvar på samma nivå, säger Johansson.

Mer läsning

Annons