Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oro i lärarkåren för neddragningarna 2009

Annons

Eva Arvidsson-Bragstedt är idrottslärare på Gruvrisskolan, hon hennes kollegor är oroliga sedan de fått besked om neddragningar efter jul.
- Vi går mot en ”g-skola”, säger hon. Vi kämpar för att eleverna ska få godkänt, men hinner inte lyfta dem mot högre mål.

Det besked lärarna på Gruvrisskolan har fått är det ska bort motsvarade 1,5 tjänst direkt efter jul. I höstas försvann 4,5 tjänst. Färre speciallärare återstår och nästan inga möjligheter att undervisa i mindre grupp.

Större klasser

Hannele Junkala har arbetat som matte och no-lärare på högstadiet i 20 år. Hon berättar att de klasser som var 18-20 elever när hon började nu är 28-29.
- No-ämnena bygger mycket på laborationer, säger Hannele Junkala. Förr kunde jag gå runt och lyssna så att eleverna förstått, nu står jag i ett hörn och övervakar. Jag måste ta bort labbar. Hur ska svenska ungdomar stå sig i internationell konkurrens?

Mindre tid

Hon talar om att tiden att förbereda lektioner krymper allt mer.
- Det går inte att komma in oförberedd på en lektion. Man måste få upp energinivån så att man kan fånga eleverna och behålla deras uppmärksamhet hela lektionen. Sedan måste man ha tid att varva ned och ladda om så att man kan ha gnistan.
- Med stora grupper går det inte att hjälpa varje enskild elev, säger Eva Arvidsson-Bragstedt.

Drabbar eleverna

Göran Ehn är lärare i årskurs 3.
Han berättar att neddragningarna kommer att drabba arbetslagen.
- Det går ut över eleverna, man har inte möjlighet att diskutera vad man ska göra för att hjälpa någon som inte mår bra. När vi ska minska på föräldrakontakt och arbetslag kommer en del barn att lämnas i sticket. Det känns inte bra i magen. Dessutom blir det tyngre att jobba ensam i stället för i arbetslag.

Tappar energi

Kikki Hedberg är textillärare.
- I skolplanen talas det om delaktighet, säger hon. Men med allt större grupper och mindre tid har man mindre möjlighet till dialog. Lär vi inte barn dialog så har vi krig. Den viktigaste kvalitet i skolan är mötet mellan vuxna och elever, och den tiden krymper allt mer.
Kikki Hedberg berättar om hur arg hon blev när hon läste om att kommunen köpet Egnellska huset för 4 miljoner kronor.
- Det handlar om ett hus och här sitter vi med barn som far illa. Det gör att man tappar energi.
EVA HÖGKVIST
023-475 84
eva.hogkvist@daladem.se

Mer läsning

Annons