Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butikskämparna i Tällberg värnar om bygdens framtid

– Tällberg ses nog av många som en by som har allt – men den som har allt har också mest att förlora. Det säger Göran Green som sedan en tid tillbaka dragit igång en kampanj för den lokala Tempobutiken.

Annons

Det är inte så att dagligvarubutiken Tempo i Tällberg är på fallrepet – men precis som de allra flesta småbutikerna i landet så är det periodvis tufft.

Kunderna Björn Jonsson, Karin Karlsson, Margareta Gatu och Carl-Åke Gatu tillsammans med Magnus Snell, en av butiksägarna i Tällberg.

Handlarna Magnus Snell och Dennis Bergström som driver butiken sedan våren 2012 har under en tid fått oväntat stöd och hjälp av ett gäng "butikskämpar" med Göran Green i spetsen.

Butiksägare Magnus Snell i Tällberg tillsammans med butikskämpen Göran Green.

– Vi såg att köptroheten dalade och kontaktade byföreningarna i närområdet. Plintsberg, Sunnanäng, Hjortnäs, Tällberg, Laknäs, Östanhol och Kullsbjörken insåg problemet, berättar Göran Green.

Och så började en kampanj på bred front – både på "gammalt vis" och med hjälp av sociala medier som Facebook.

Anslag sattes upp på nära nog varenda ledig stolpe i byarna och en skrivelse delades ut i tusentals brevlådor. Budskapet det var och är: Handla först i byns butik och om nödvändigt – komplettera i storbutiken efteråt.

Redan efter ett par dagar kunde butiksägarna Magnus Snell och Dennis Bergström och deras anställda Ninni Perjons och Filip Carlsson märka en skillnad.

Tempo i Tällberg - en lokal butik.

– Ja, så var det faktiskt, bekräftar Magnus Snäll som är mycket glad över "butikskämparnas" engagemang.

– Vi gör så mycket vi kan själva och nu har vi fått en samarbetspartner. Det känns jättebra! Inte bara för att just vi har butiken, utan för hela bygdens framtid.

Göran Green menar att folket i byarna runt butiken nu börjar förstå konsekvenserna om butiken skulle försvinna.

– Det handlar om så mycket mer än att åka några extra mil för att handla. En by utan matbutik är inte lika attraktiv, folk måste kanske flytta, färre flyttar hit, skolan får färre elever, huspriserna faller, underlaget för de allmänna kommunikationerna påverkas.

Hur ska ni då göra för folk inte ska ramla tillbaka i gamla vanor utan fortsätta vara köptrogna?

– Vi fortsätter vår kampanj via Facebook där vi har flera redaktörer som på olika sätt rapporterar om butiken, säger Göran Green.

– Och vi försöker leva upp till förväntningarna, fyller Magnus Snell i.

Tillsammans planerar butiksägarna och "butikskämparna" också olika evenemang - allt för bygdens framtid.

Mer läsning