Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biprodukten från Smedjebacken spar naturmaterial och ger mindre buller

Annons

Företagen Peab Asfalt AB i Västerås har fått klartecken från Ludvika kommun att använda stålslagg i beläggningsmassan efter riksväg 50 mellan Ludvika och Grängesberg.
- Det känns rätt. Stålslaggen används i stället för grus och man spar på så sätt på naturmaterial, säger miljöchef Göran Eriksson.

Vägverket utför i sommar beläggningsarbeten på riksväg 50 mellan Ludvika och Grängesberg. Entreprenör är Peab Asfalt AB som till kommunens miljö- och byggkontor anmält att man har för avsikt att använda sig av en beläggning innehållande stålslagg, som är en biprodukt vid ståltillverkning, från Smedjebacken.

Höga metallhalter

Ludvika kommuns miljö- och byggnämnd har tidigare i liknande ärenden förbjudit stålslaggen för utfyllnadsändamål.
- Slaggen kan innehålla höga metallhalter och därför har nämnden beslutat att man inte får använda den som löst utfyllnadsmaterial. Däremot har nämnden accepterat att slaggen får användas i asfalt där den binds och inte kan spridas, säger Göran Eriksson.

Teststräckor

Av handlingar som Peab Asfalt AB:s presenterat för kommunen framgår att det i Dalarna finns ett antal teststräckor med stålslagg i slitlager. Exempelvis vid cirkulationsplatser i Smedjebacken och Borlänge. Uppföljningen på dessa platser visar att slaggasfalten än så länge fungerar bra.
Det uppges också att stålslagg sedan lång tid använts till ballast i asfaltsbeläggningar i länder med brist på naturmaterial eller med stor ståltillverkning.

Tystare

- Förutom att man sparar på naturmaterial uppges asfalt med stålslagg bli slitstarkare och den uppges också vara tystare och därför gynnsammare ur bullersynpunkt, säger Göran Eriksson.
Det anses också att asfaltsbeläggning som innehåller stålslagg ger vägbanan extra god poleringsresistens vilket bidrar till god friktion på utsatta platser under sommarhalvåret då däcken polerar vägbanan.

September månad

Enligt miljö- och byggnämnden skall en rapport lämnas in till miljö- och byggkontoret som bland annat visar hur stora mängder stålslagg och asfalt som gått åt.
Beläggningsarbetet, som beräknas vara klart under september månad, har redan inletts vid södra in- och utfarten i Ludvika och del av Grängesbergs centrum.

OVE ANDERSSON
023-476 36
ove.andersson@daladem.se

Mer läsning

Annons