Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör kartläggning för att rädda liv och begränsa skador

/
  • Per Sundström och Åke Larsson inspekterar en källare på Timmermansvägen.FOTO: OVE ANDERSSON

Annons

När en brand utbryter är tidsfaktorn viktig när det gäller att begränsa skadorna, men framför allt om det gäller att rädda liv.
För att vara så förberedda som möjligt håller räddningstjänsten i Ludvika på med en kartläggning av bostadsområdena i Ludvika tätort och samtidigt ges de som bor i områdena möjlighet att ställa frågor till räddningstjänstens personal.

När räddningstjänsten kommer till något bostadsområde i sina röda bilar brukar det vanligtvis gälla en utryckning på grund av brand. Men under den senaste tiden har räddningstjänsten besökt bostadsområden i helt andra syften.

Ny grej

- Det är en ny grej där vi delat in Ludvika i fyra områden dit vi åker ut för att orientera oss och kartlägga områdena. Vad vi undersöker är bland annat hur vi kan komma åt med bilarna, hur vindarna är brandsektionerade och hur trapphusen är byggda, berättar räddningsledaren Åke Larsson.

Rätt insats

Uppgifterna noteras först på en särskild blankett och läggs sedan in i dator. Uppgifterna kommer att finnas med i bilen vid utryckning och i en framtid tror Åke Larsson att uppgifterna för de olika bostadsområdena kommer att finnas tillgängliga i en dator i bilen.
Avsikten med kartläggningen är att uppgifterna ska vara behjälpliga så att rätt insats sätts in vid en brand samt att det går så snabbt som möjligt, vilket är viktigt.
- Tiden är viktig. Kan vi tjäna 30 sekunder är det mycket värdefullt när det gäller att rädda människor, säger Åke Larsson.

40 objekt

Åke Larsson berättar vidare att vid bränder i höghus är det av största vikt att den stora stegbilen ställs exakt rätt för att det ska fungera. Därför görs tester och när man hittat rätt läge tas ett foto på bilen och platsen som räddningsstyrkan sedan kan gå efter om en brand utbryter i höghuset.
Fram till nyår skall räddningstjänsten gå igenom 40 objekt/hyreshus.

Ställa frågor

Vid besöken i de olika områdena ges också de boende möjlighet att ställa frågor till räddningstjänstens personal. Hyresgästerna informeras om detta genom att man, några dagar före besöket, sätter upp lappar i trappuppgångarna.
En hel del hyresgäster har också tagit chansen, men när styrkan besökte Timmermansvägen 12-14 var det glest med besökare vid brandbilarna.



OVE ANDERSSON
023-476 36
ove.andersson@daladem.se

Mer läsning

Annons