Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska bestämma sig inom 14 dagar • Oenighet inom klubben

/
  • Frukostmötet blev nästan till en campingfrukost bland husbilarna. Kurt Kristensen, till höger, berättade om sina 30 år i branschen.FOTO: OVE ANDERSSON

Annons

Ett starkt varumärke är så mycket mer än en trevlig logga. Ett starkt varumärke skall byggas grundligt.
Detta var, något förenklat, budskapet som förre vasaloppsgeneralen Rolf Hammars förmedlade när han medverkade vid näringslivsenhetens senaste frukostmöte som Kurts Husvagnar stod som värd för.

Oktober månads frukostmöte för företagare i kommunen, som arrangerades på fredagen, hade karaktären av en trevlig campingfrukost. Frukostborden hade nämligen slagits upp mitt i husbilshallen vid Kurts Husvagnar.
Mötet kom också att handla en hel del om husbilar och husvagnar då Kurt Kristensen berättade om sina 30 år i branschen. Hur han startade i liten skala och hur utvecklingen gått mot ett företag med en årsomsättning på en bra bit över 100 miljoner kronor.
- I år räknar vi med att omsättningen blir mellan 115 och 120 miljoner kronor, berättade han.

Utvecklats

Frukostmötets huvudperson var emellertid förre vasaloppsgeneralen Rolf Hammar som talade om betydelsen av ett starkt varumärke där en av de viktigaste teserna är ”syns man inte då finns man inte”, enligt Hammar.
Rolf Hammar utgick naturligtvis från Vasaloppet som utvecklats till ett storarrangemang med många 10-tusentals deltagare årligen.
Bakom framgången ligger, menar Hammar, ett starkt varumärke som innebär bra mycket mer än en trevlig logga.

Affärsidé

- Ett starkt varumärke är viktigt. Men tror man att varumärket är endast en logga är man inne i en mycket smal korridor. Ett varumärke är så mycket mer. Det handlar om företaget, organisationen, produkten och tjänsterna, berättade han.
Till ett starkt varumärke hör en vision, menade Hammar. För Vasaloppets del är visionen att få ut svenska folket på skidor. En affärsidé krävs också och där har Vasaloppet sålt in något helt annat än den bild av nio mils slit, bakhala skidor, vallningsproblem och trängsel i starten som ofta förknippas med arrangemanget.

Utmaningen

- Vi har byggt affärsidén på drömmen, utmaningen och äventyret, förklarade Hammar.
Rolf Hammar förmedlade en hel del tänkvärda råd och erfarenheter, visserligen från ett idrottsarrangemang men säkert omsättningsbara även för företag i andra branscher.
Cirka 40-talet personer kom på frukostmötet.



OVE ANDERSSON
023-476 36
ove.andersson@daladem.se

Mer läsning

Annons