Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ERK: ”Detta är kränkande mot kvinnors kroppar”

Annons

Pub restaurang Wasa-stugan har fällts av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.
Anmälaren socialförvaltningen i Mora tycker annonsen var för sexistisk.

Wasastugan annonserade om en pubkväll i annonsbaldet Masen. I den fanns en bild på en ung kvinna iklädd spetsbehå och högklackade skor som ligger på rygg med huvudet mot kameran och håller ett par trosor som sitter fast på klacken på hennes ena sko.

Könsdiskriminerande

Texten lyder: ”Nöjesprogram, fredagen den 30 november, Elita Löfblad. Självklart har hon sina sexiga väninnor med sig! Pub Wasastugan”.
Näringslivets etiska råd för könsdiskriminerande reklam, ERK skriver:
”Enligt Internationella handelskammarens (ICC) grundregel för reklam gäller att reklam ska utformas med vederbörlig känsla och socialt ansvar.
Enligt artikel 4 punkten 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande i fråga om bland annat kön”.
Vidare säger ERK:
”Den aktuella marknadsföringen utgör ett exempel på en reklamåtgärd i vilket kvinnors kroppar används som blickfång av sexuell natur, utan samband med den marknadsförda produkten (sexistisk reklam).
Detta är kränkande mot kvinnor i allmänhet och reklamen strider mot ICC:s grundregler för reklam.

Mer läsning

Annons