Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Häst nervskadad efter ännu en låg helikopterflygning - riskerar avlivning

Hittills har Jessica Lindgren betalat 6000 kr i självrisk, för veterinärkostnad, transport och alternativ behandling. Detta efter att hennes häst nervskadats i en fallskada efter att ha blivit skrämd av en helikopter.

"Kostnaderna kommer ju säkerligen att stiga då fler veterinärbesök kommer att behövas. Sedan kommer ju hästen aldrig att komma upp i sitt fulla värde igen efter en sådan skada", säger Jessica.

Annons

DT har tidigare skrivit om Mailinn Solérs från Stora Skedvi som bevittnade när hennes 30 hästar panikslogs efter att en polishelikopter flugit på väldigt låg höjd – i samband med ett sök efter en försvunnen flicka. Mailinns hästar ska i dagsläget ha klarat sig från svårare fysiska men.

Men när Jessica Lindgrens häst Boxter B utsattes för en liknande helikopterincident så blev följderna mer allvarliga.

– Jag kontaktade Magnus Brodén (Baschef Mora, Svensk Luftambulans) och han bekräftade att det har flugit en helikopter över gården vid det här tillfället, berättar Jessica.

Jessica Lindgren här med hästen Boxter B. Foto: Privat

Men vi får backa tillbaka bandet till slutet av sommaren.

13 augusti närmare bestämt.

Alltså innan incidenten hos Mailinn Solérs.

Jessica Lindgren är under den här augustidagen påväg upp till gården i Östnor där hästen Boxter B har en stallplats. När hon kommer upp berättar Henrik Olsson, svärsonen till ägarna av gården, att han reagerat på en lågt flygande ambulanshelikopter som skapat stort tumult bland hästarna.

– Jag hörde den och tänkte att den skulle landa på gärdet. Helikoptern gick väldigt lågt. Den slickade trätopparna innan den fortsatte och det såg nog hela byn, berättar Henrik.

Läs även: Polishelikopter flög lågt över Mailinns gård: "Hästarna sprang i panik genom elstängslen"

I tumultet ska Jessicas häst Boxter B ska ha skadat sig.

När hon kliver in till sin häst blöder han och är skrapad i ansiktet.

– Han skakade och hängde med huvudet. Ögat var dessutom så svullet att han inte kunde öppna det. Jag såg direkt att det inte var bra, berättar Jessica.

Direkt efter incidenten var Boxter så traumatiserad att han inte kunde flyttas.

Jessica bestämde sig snabbt för att gå in och ringa en veterinär.

När hon tillsammans med veterinären kommer tillbaka till hästen så står han kvar på samma fläck där hon lämnade honom för 60 minuter sedan.

Boxter B köptes för att bli tävlingshäst. Nu finns en risk att han avlivas eller bara kan användas som promenadhäst. Foto: Privat

– Veterinären har nu fastslagit att han fått en nervskada i bogen efter fallet. Han rör sig fortfarande väldigt illa. Trots att han på veterinärens inrådan stått i boxen i rehabsyfte sedan i augusti, berättar Jessica vidare.

Prognosen nu är att vänta och se.

– Jag hade köpt honom 2,5 vecka innan incidenten med syftet att bli tävlingshäst. I värsta fall har jag nu en häst som jag inte kan rida på. Sen att se ett djur... lida på det här sättet det är verkligen hemskt, fortsätter Jessica.

Den sjuåriga vallacken har enligt veterinären en 50/50 chans på att bli återställd. Att fastställa omfattningen av olyckan kan ta mellan sju månader och upp till 1,5 år.

– Enligt Magnus Brodén ska helikoptern gått på autopilot och alltså inte flugit på anmärkningsvärt låga nivåer. Oavsett så står jag inför en risk att jag kanske måste avliva min häst.

Tidningen kom i kontakt med Morabaschefen Brodén först under söndagen som mycket riktigt berättar även för oss att en helikopter flugit över den berörda platsen. Man ska ha enligt baschefen gjort en standardinflygning för att landa lite längre bort.

– Vi gjorde en så kallad ILS-inflygning som följer samma inflygningssträcka som reguljärtrafiken till Mora flygplats, berättar Brodén.

Paul Cardonnier, förbundschef för Svensk Luftambulans, förklarar vidare att ambulanshelikoterns uppgift och ambition aldrig är att störa omgivning. Så inte heller i detta fall.

– Stör vi omgivningen så tar vi självklart ansvar för det. Ibland flyger vi lågt men då finns alltid relevans eller anledning att göra det. I det här fallet ska inget avvikande inträffat från den standardsinflygning som piloten utförde över området.

Förbundchefen är noga med att poängtera att de självklart ändå kan ha stört omgivningen även om det aldrig är ambitionen.

– Vi dementerar såklart inte att vi kan ha stört, det är aldrig vår vilja. I det här fallet gjorde vi en övning för att flyga in och ska ha flugit på relevanta höjder. I det här området då ligger vi aldrig under 300 meter under inflygning, avslutar förbundschefen för Svensk Luftambulans

Mer läsning

Annons