Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågkompaniet och Banverket tycker inte det var allvarligt

/
  • Hur ska detta unvikas? Tågkompaniet och Banverket tycker inte att Nicklas Jonssons möte med tåget på Tingsnäsvägen var allvarligt.

Annons


Det gller att inte bara titta i backspegeln.
Nicklas Jonsson, gare till GM Futurlinerbus som DD berttat om, var nra att krocka med tget.
- Vad hade hnt om jag kommit ngon minut tidigare? sger han.

Mndagen den 2 februari krockade en yrkeschauffr med Tgkompaniets tg i Fu sydost om Mora. Och en liknande hndelse var nra att intrffa i centrala Mora.
Nicklas Jonsson krde sin bil p Strandgatan. I rondellen svngde han ner till hger p Tingsnsvgen. Och precis nr han skulle kra ver jrnvgskorsningen kom tget frn Mora station.
- Bommarna var uppe och nr tget susat frbi d gick bommarna ner? Det var otckt och jag fick mig en tankestllare: tnk om jag kommit tidigare. Det kunde ha slutat illa, sger Nicklas.

Fick klart

Bommarna var nere i tta minuter och kn bakom Nicklas bil blev lng. Per Wikstrm platschef p Tgkompaniet frklarar att personal bevakar jrnvgen i Mora och tgfraren fick klartecken att kra mot Morastrand.
- Tgfraren rttar sig efter fretagets skerhetsfreskrifter och ansvarar fr om det gr att kra, sger Per Wikstrm.

Inga hinder

Borde inte tgfraren vntat tills bommarna fllts vid den trafikerade jrnvgsvergngen?
- Jag tycker inte det. Det hnder att vi stannar, men tgfraren bedmde att sikten var fri i frn hinder och krde mycket sakta, sger Per Wikstrm.
- Bommarna gick inte att flla p grund av kyla och sn. Man ska inte till hundraprocent lita p tekniken. Drfr mste det finnas ett msesidigt ansvar bde hos tg- och bilfraren, sger Bodil Sonesson, pressansvarig p Banverket.

MATS LINDSTRM
0250-59 43 42 / 070-608 18 00
mats.lindstrom@daladem.se

Mer läsning

Annons