Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Priserna steg 23 procent andra halvåret 2007 Bilar står stilla

Annons

Förbättras färdtjänsten?
- Ja jag tycker att man jobbar för det faktiskt, säger Rosita Borum Halvars, i Nätverket för bra äldreomsorg i Rättviks kommun, efter ett möte kring frågan.
Ett möte då Mats Petersson, Orsa Trafik, kom med uppmaningen: Våga åka färdtjänst!

Hans uppmaning ställer frågan på sin spets.
Det är nämligen många färdtjänstinnehavare i kommunen som inte nyttjar tjänsten, enligt Mats Pettersson.
Därför står många bilar stilla långa stunder under dagarna.
I Rättviks kommun finns idag 433 färdtjänsttillstånd. Enligt statistik som redovisades på mötet i församlingshemmet häromdagen gjordes under perioden juli-december 2007 totalt 2934 färdtjänstresor.
Vilket kan jämföras de 6407 resor under hela 2006 då det fanns 464 tillstånd utskrivna.
Peter Holmberg, Dalatrafik, framhöll samtidigt att priserna under andra halvåret i fjol steg med hela 23 procent.

Få kom

Färdtjänstmötet var en uppföljning av ett möte tidigare i år då många frågor förblev obesvarade men endast nio åhörare kom den här gången.
- Alla vet att det förekommit felaktigheter men vi jobbar för att det ska bli bättre, sa kommunens trafikhandläggare Margareta Östberg.
Willy Norström, Dalatrafik, sa att det var svårt i övergången till nya färdtjänstsystemet att fånga upp problemen och att det blev en ”bromskloss” då skolresorna kom in i bilden. Det resulterade i många ”bomkörningar” som drabbade färdtjänsten.
- Nu fungerar det bra, menar han.

Krav på utvärdering

Perols Ulla Gudmundsson från Nätverket, krävde dock att kommunen gör en utvärdering av systemet.
- Vi anser att Rättviks kommun ska fråga brukarna vad de anser om det här.
Hon fick svar direkt av kommunalrådet Björn Guström:
- Det kommer kommunen inte att göra. Vad kommunen gör är att tillsammans med de andra följa utvecklingen.
Willy Norström sa om kravet:
- Det finns inget annat system där man gör så mycket uppföljning. Vi gör otroligt mycket.

Resegaranti?

Från Nätverkets sida kom också förslag om att människor som drabbas av fel i samband med färdtjänstbeställningar ska ersättas.
Peter Holmberg, Dalatrafik, förklarade att möjligheten att införa nån form av resegaranti undersöks.
Martin Andersson från Samres, som driver beställningscentralen i Ludvika betonade att:
- Vi jobbar stenhårt för att det här ska fungera så bra som möjligt.
Varför många färdtjänstberättigade uppenbarligen inte använder sig av färdtjänst är dock oklart.
- Det borde undersökas, menar Rosita Borum Halvars.
HANS BLOOM

Mer läsning

Annons