Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säters osynliga skönhet skulle upptäckas med bättre skyltning

När resande passerar Säter med bil stryker de alldeles intill unika historiska miljöer och naturupplevelser. Men de syns inte från vägen. Därför behövs bättre skyltning, menar Stig Eklöf.

Annons

När man kör in mot Falun syns hoppbacken, när man närmar sig Rättvik kan man inte missa den långa bryggan ut i Siljan. När man kör genom Säter ser man ett grått torg och en sliten järnvägsstation.

För den oinvigde är det i stort sett omöjligt att föreställa sig att det bara några meter längre åt ena hållet finns en bevarad stadskärna från 1600-talet. Inte heller går det att föreställa sig att det åt andra hållet finns en djup och unik dalgång med restaurang, teater, fäbod och en lekplats alldeles intill en bred bäck.

Säters stadskärna byggdes på 1600-talet och är till stora delar bevarade. Det tycker Stig Eklöf  att resenärer borde få information om när de närmar sig staden.

Stig Eklöf har länge stört sig på hur Säters så pass lättillgängliga sevärdheter får förbli så osynliga. Han har därför lämnat in ett medborgarförslag till kommunfullmäktige om att förbättra skyltningen från infarterna till och genom Säter.

– Nu kan man ju ana att det är ett samhälle. Men att det är en stad med betydande kulturskatter, det kan man inte tänka sig, säger han under en biltur genom Säter på riksväg 70.

Torget ut mot Riksväg 70 består till större delen av en parkering, omgärdat av gråa fasader. Här syns ingenting av det vackra och intressanta som Stig Eklöf vill att fler ska upptäcka.

Under turen pekar Stig Eklöf på flera punkter där man kunde vara tydligare med skyltningen. Det skulle kunna få turister och andra som passerar staden att upptäcka dess unika sevärdheter. Särskilt betonar han så kallad brun skyltning. Det vill säga trafikskyltar med brun färg som markerar en väg som är utvald som intressant för turister att åka på och uppleva speciella turistattraktioner.

Att få tillstånd till den sortens turistskyltning är inte helt lätt. Det är Trafikverket som bestämmer och försök har redan gjorts, enligt Sofia Norberg och Helena Åkerberg Hammarström, planarkitekt respektive näringslivschef i Säters kommun. De håller båda med Stig Eklöf att någonting behöver göras.

– Vi har inte en genomfart som är till vårt gagn. Det är en frustration hos mig själv också. Vi har fantastisk stadsmiljö bara ett kvarter bort och en unik ravin bara 100 meter bort. Vi borde kunna dra nytta av genomfarten, säger Helena Åkerberg Hammarström.

Som stadsarkitekt på miljö- och byggenheten är Sofia Norberg väl medveten om behovet av och möjligheterna kring tydligare skyltning längs riksvägen. Men det betyder också att hon ser risker med att ha en övertro på skyltning.

– Skyltningen måste stämma med den fysiska gestaltningen. I förlängningen är det den fysiska miljön som är viktig. Det man ser från vägen.

Sofia Norberg menar att så länge intilliggande bebyggelse och andra intryck som bilförare ser från vägen inte tilltalar dem, så har bra skyltning likväl en begränsad betydelse. Hon antyder, utan att slå fast någonting, att det kanske är i vägens närmaste miljö som resurser behöver sättas in. I vart fall tror hon inte att det räcker enbart med tydligare skyltning.

– Ansiktet utåt är det som finns vid riksvägen och järnvägen.

Helena Åkerberg Hammarström och Sofia Norberg håller med om att genomfarten i Säter lämnar mycket att önska. Men framför allt Sofia Norberg är inte säker på att enbart skyltning räcker.

Stig Eklöf tror dock att skyltningen i sig självt kan ha goda effekter. Det Sofia Norberg beskriver ser han som ett kostsamt flerårsprojekt och att nya skyltar kan sättas upp långt innan dess.

– Jag tycker att det är angeläget att ha en intressväckande skyltning till 2017. Det är småpengar i sammanhanget. Jag tror att det är pengar vi har tillbaka på besöksnäringen.

Mer läsning