Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska handeln i Smedjebacken livas upp

"Butiksevent i Smedjebacken". Så heter den grupp köpmän och butiksinnehavare som med gemensamma krafter ska lyfta upp handeln i Smedjebacken på banan igen.

Annons

Yvonne Johansson, Eva Gustafsson och Ulla-Britt Johnsson, medlemmar i Butiksevent i Smedjebacken-gruppen vill lyfta fram butikshandeln i Smedjebacken.

Under kommande "röda" lördag – Alla helgons dag – presenteras det första konkreta exemplet på detta.

Då kommer nämligen 14 butiker ha öppet under eftermiddagen. Likaså ska det vara liv och rörelse i såväl Meken som intilliggande Smedjan.

Och utöver det står det centrala Smedjebackens samlade utbud av fika- och matställen till förfogande.

Idésprutan och kommunpolitikern Yvonne Johansson, Ulla-Britt Johnsson som driver loppis-butiken Ubbes hörna och Eva Gustafsson som driver butiken/ateljén FORMaveva design ingår den i dagsläget 21 medlemmar stora grupp som mobiliserar i syfte att framhäva handeln i Smedjebacken.

Nätverket knyts ihop via facebook.

– Det finns ju ingen köpmannaförening kvar i Smedjebacken så på något sätt måste vi tala om att vi finns, förklarar Ulla-Britt Johnsson.

Läs även: Traditionella butiker är passé

Att handelslivet i Smedjebacken numera kan uppfattas som spretigt menar Eva Gustafsson är lite av tjusningen i den utmaning som man nu har framför sig.

Knepet är ju att visa upp det som faktiskt finns och är unikt för Smedjebacken. Här ryms också behoven av att finnas tillgängliga på nätet.

Eva Gustafsson har en egen hemsida.

– Men jag skulle nog behöva få igång en nätshop också, funderar hon delar den tanken med flera andra.

Yvonne Johansson förklarar att genom gruppen yppas nu möjligheten att stötta varandra.

– Men vi måste också lära känna varandra, menar hon.

När köpmännens egen förening försvann in i historien försvann också en viktig kontaktyta för köpmännen.

Efter lördagens event ska gruppen samlas för att diskutera och utvärdera lördagen – och fundera ut kommande arrangemang.

Dessutom ska gruppen producera en gemensam broschyr där hela utbudet av shopping och upplevelser finns med.

Läs även: Affärsdöd bromsats med handelserbjudande

Mer läsning

Annons