Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Region Dalarna vill knyta ihop Borlänge och Smedjebacken

Annons

Region Dalarna vill att Smedjebacksbor ska arbetspendla till Falun-Borlänge i större utsträckning.
Tätare tåg- och bussförbindelser är modellen, tror Region Dalarna.
- Vi inser att det kommer att krävas en attitydförändring hos pendlarna, säger Oskar Jonsson, utredare på Transportforskningsgruppen i Borlänge.

DD berättade i onsdagstidningen om Region Dalarnas planer på att öka den kollektiva arbetspendlingen. Jonsson lyfter särskilt fram Smedjebacken som ort med stor pendlingspotential till Falun-Borlänge.

I dag tar det kanske 40 minuter att åka bil mellan Borlänge och Smedjebacken. Hur ska ni få folk att börja åka kollektivt med tanke på tidsförlusten?
- Pengar är alltid den största drivkraften och det är troligt att bensinpriserna kommer att öka i framtiden. Det är billigare, bekvämare och säkrare att åka kollektivt, säger Jonsson men han medger också att det krävs en attitydförändring hos pendlarna för att överge bilen till förmån för kollektivtrafiken.
- En annan fördel är ju att man kan utnyttja restiden på tåget, med att arbeta eller koppla av.

Kommer det att finnas möjlighet att koppla upp sig med dator på tåget?
- Det är något vi ser mer och mer av. Många tjänstemän i Mälardalen sitter och jobbar på tåget och de får räkna in restiden i arbetstiden.
I Region Dalarnas vision ska det avgå ett tåg i timmen mellan Ludvika och Borlänge. Restiden Ludvika-Borlänge ska kapas till 25 minuter vilket innebär att restiden Smedjebacken-Borlänge hamnar på cirka 50 minuter.
Transfern mellan Smedjebacken och Ludvika ska göras via buss eller egen bil, är tanken. Enligt Jonsson ska busstrafiken ökas till en dubbeltur i timmen mellan Ludvika och Smedjebacken.
- Redan idag är det en stor pendling mellan Ludvika och Smedjebacken och det är ganska täta bussförbindelser men det krävs ännu fler bussar, säger han.
I ett längre perspektiv är tanken att det ska gå direkttåg mellan Smedjebacken och Borlänge men då krävs det dubbelspår mellan Ludvika och Borlänge.
- Den visionen ligger på 20-30 års sikt. Men skulle vi komma dit pratar vi om en restid på 35-40 minuter mellan Smedjebacken och Borlänge, säger Jonsson.

Hur många pendlar i dag mellan Smedjebacken och Falun-Borlänge?
- 50 personer mellan Smedjebacken och Borlänge och 25 mellan Borlänge och Smedjebacken. Mellan Smedjebacken och Falun är det i dag ingen stor pendling.
Oskar Jonsson ser möjligheter att öka pendlingen till Smedjebacken från Falun-Borlänge.
- Blir kommunikationerna bättre blir Smedjebacken mer attraktiv som arbetsort. Smedjebacken har i dag ett expansivt näringsliv som behöver arbetskraft, säger Oskar Jonsson.

lARS INGVAR ERIKSSON
023-475 10
larsingvar.eriksson@daladem.se

Mer läsning

Annons