Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Monark i Vansbro ska tillverka postcyklar till Danmark och Sverige

Alla brevbärare som åker cykel i Sverige och Danmark kommer i fortsättningen att använda blå elcyklar tillverkade på Monark Exercise i Vansbro.
– Vi har undertecknat ett omfattande avtal med Postnord om leverans av cyklar, berättar Andreas Hedbom, vd Monark Exercise.

Annons

Sedan tidigare har Monark i Vansbro levererat cyklar till det svenska Postverket, vilket de gjort under många år. Men numera ingår den svenska Posten i Postnord, tillsammans med danska Postverket.

– Vi fick en förfrågan om vi var intresserade av att vara med och ta fram nya cyklar, utifrån en rad specifika förutsättningar till Postnord, säger Mats Hermansson, projektledare för det hela.

LÄS ÄVEN: Efter 40 år på jobbet– nu får den cyklande brevbäraren sparken: "Det är skamvarning"

Det handlade om flera delar som skulle göras, dels en tvåhjulig cykel för Sverige som skulle användas av svenska brevbärare, men även en trehjuling som danska brevbärare använder. Utöver detta skulle det tas fram en kärra som kan kopplas efter cyklarna, både de tvåhjuliga och trehjuliga. Dessutom ingår service för de cyklar som säljs till Sverige.

– Utmaningen var att få fram cyklar som ska tåla väldigt mycket last, trehjulingarna ska klara 120 kilo och till det kommer föraren, poängterar Mats Hermansson.

Till det ska läggas 80 kilo last på vagnen efter. Samtliga skulle dessutom utrustas med elmotorer för att hjälpa till och driva det hela.

– Sedan ska det hela fungera på sommaren i hettan och på vintern i snöslask och bitande kyla, så det har inte varit en lätt utmaning, vi har testat oerhört mycket och personalen har på olika sätt varit inblandade för att genomföra de olika momenten, berättar Mats Hermansson.

Efter att kunden, Postnord, tagit ställning visade det sig att Monark Exercise får uppdraget att leverera cyklar och vagnar. Hur mycket det totalt handlar om är för dagen inte riktigt klart, men att det handlar om en stor order är det ingen tvivel om.

– Det är utan tvekan vår största strukturorder vi någonsin undertecknat, säger Andreas Hedbom.

Han vill inte spekulera i om hur mycket ordern är värd ekonomiskt, inte heller om det kommer att innebära att fler anställs vid Monark i Vansbro.

– Det vi kan säga är att tillverkningen blir i Vansbro, om vi sedan behöver anställa fler medarbetare är ingen gladare än jag, poängterar Hedbom.

LÄS MER: Postnord ändrar sig efter kritiken – cyklande Tommy Hinders får jobba kvar

Den stora vinste ligger kanske i att nu har företaget fått en mycket bra plattform för cargocyklar, alltså cyklar för olika former av transport.

– En marknad som växer mycket snabbt, där familjer istället för två bilar väljer en cykel som används för att hämta barn och för att att åka och handla med, vi ser redan nu ett stort intresse för detta, säger Mats Hermansson.

Han tror att de första transportcyklarna med elmotor kommer att finnas på marknaden inom ett år.

– Detta har varit en tuff utmaning, med stenhård konkurrens och det känns oerhört stimulerande att vi har landat detta, summerar Andreas Hedbom.

Andreas Hedbom och Mats Hermansson är både stolta och glada över att de landat avtalet med Postnord.

Med de nya transportcyklarna hoppas Monark Exercise att kunna vara med på en allt mer växande marknad.

Andreas Hedbom vågar inte lova att ordern från Postnord ska ge fler jobb i Vansbro, men han hoppas det.

Det har varit en mycket tuff period för projektledaren Mats Hermansson när de nya postcyklarna skulle utvecklas.

Den blå tvåhjulingen är den som de svenska kunderna hos Postnord kommer att möta.

Det rullar på bra vid Monark Exercise i Vansbro.

Det kommer att krävas extra kraftiga hjul till de nya postcyklarna.

Förarplatsen på de danska postcyklarna.

I dag jobbar det 44 personer på Monark Exercise och fler lär det bli om de ska tillverka fler cyklar.

Mer läsning