Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nätbutikerna upplever att tillväxten varit svag

Efter en svag höst upplever nätbutiker att tillväxten kommer att stärkas under de tre närmaste månaderna.

Annons

Det visar Paysons e-handelsindikator som genomförts bland hundratals svenska e-handlare.

Var tredje e-butik upplever att tillväxten varit svag under de senaste tre månaderna. Hela 28 procentuppger också att de inte haft någon tillväxt alls enligt studien.

Brist på marknadsföring eller hård konkurrens upplevs som några av orsakerna till den svaga utvecklingen.

– De svenska e-butikerna är fler än någonsin, men det stora utbudet på nätet innebär att företagen måste jobba mer effektivt med sin marknadsföring för att sticka ut på marknaden, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

De tre närmaste månaderna ska stärka svenska näthandeln igen efter en svag höst.

FAKTA: E-butikernas framgångsfaktor under nästa kvartal

1. Effektiv marknadsföring.

2. Väl fungerande kundservice.

3. Bra utformning av design av sajten.

4. Väl fungerande logistik och leverans.

5. Tillräcklig lagerhållning.

Källa: Payson.

Mer läsning

Annons