Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arvet efter Alice Lund

/

Den textila konsten och handvävningen står i centrum när arvet efter Alice Lund belyses i en ny utställning vid BoMo på Sveatorget i Borlänge. Här finns nycklar till en hållbar framtid när vi pratar om kvalitet och långsiktigt tänkande.

Annons

Alice Lund (1900-1992) hade en central roll när vi kommer till inredning som bröt fram på 1920- och 30-talet. Den genomsyrades av den funktionalistiska trenden. Det handlade om det moderna samhällets framväxt när byggnader och material framför allt skulle vara praktiska och fungera som nyttoideal. De nya husfasaderna var ofta släta, ljusa, putsade och saknade dekorationer. Olika grundläggande geometriska former dominerade. Så var även Alice Lunds formspråk. Materialen var jordnära och naturliga. Det var mycket finkänsliga mönster i form av kvadrater, cirklar och trianglar. Det var smakfullt och stilrent. Alice Lund arbetade gärna tillsammans med arkitekter. Resultatet blev allt som oftast en mycket enhetlig inredningsmiljö. Alice Lunds visioner vårdas än i dag vid Alice Lunds Textiliers ateljé i Borlänge som månar om både den textila konsten och handvävningen. Här tillverkas än i dag både textil konst, mattor, kyrkliga textilier för både privata och offentliga miljöer. Köpare finns över hela världen.

I vår egen samtid finns en renässans för den sortens mer ansvarstagande produktion som representeras av Alice Lund Textilier. Om framtiden ska bli något att uppleva för kommande generationer krävs ett helt annat långsiktigt tänkande. Slit-och-släng-samhällets dagar måste snart vara förbi. Hög kvalitet och lång hållbarhet efterfrågas alltmer. Det handlar om att både vårda och utveckla det textila arvet efter Alice Lund.

Här kan bland annat beskådas rosengångsmatta, gul damastvävnad, gardin kallad ”gallergrind” och flera originalskisser till mattor i olika mönster.

Utställningen visar även bonader av Sofia Widén (1900-1961). Under sin levnad var hon en av sin tids största textilkonstnärer. Hon startade egen firma i början på 1950-talet och blev granne till Alice Lund i Hytting. De blev både nära vänner och yrkeskompanjoner. Sofia Widén är framför allt känd för sin textila offentliga konst som finns i kyrkorna runt om i landet. Hon utgick från enklare former och mer konventionellt material som lin och ull. Personligen föredrar jag hennes bonader som är mer experimentella. Sofia Widén utvecklade en egen applikations- och collageteknik. I utställningen visas bland annat ”Järnverksdraken”. Det är en både livfull och fantasirik bonad. Här kan även beskådas bonaden "Radiovågor" Utställningen omfattar även tryckt tyg och olika skisser.

LÄS MER KULTUR

Mer läsning

Annons