Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Bilismen fortsatt viktigast för falupolitikerna – satsa på cykeln!

Annons
Så kan man smula sönder ett beslut som var bra i sig så att vi kan fortsätta ha en otrivsam bilstad med skitig luft, olycksrisker och – naturligtvis – med ökad biltrafik, färre som cyklar och åker kollektivt, skriver Kent Vickström och Bernt LindbergFoto: Jonatan Svedgård, Johnny Fredborg, Karin Sundin

”För fortsatt minskning av utsläppen av växthusgaser är det viktigt att främja och underlätta ett mer hållbart resande” står det i Falu kommuns nyckeltalsrapport från 2016. Men politik är som bekant det möjligas konst. Att anta fina mål hindrar inte att man sedan gör tvärtom.

Så här skrev Jonny Gahnshag i förordet till en ambitiös cykelplan som antogs av kommunfullmäktige i april 2014 : ”Det finns många bra cykelvägar i Falu kommun men för att kunna öka cyklandet krävs det cykelvägar som kan konkurrera med bilvägarna. Den som väljer cykeln ska inte behöva acceptera sämre framkomlighet, mindre trygghet, högre olycksrisker och sämre vägvisning än vad bilen har. Det ska ställas minst lika höga krav på planering, drift och underhåll för cykeltrafiken som för biltrafiken.

[...]

Det långsiktiga målet är att fler ska börja cykla i Falu kommun på ett tryggt, säkert och sammanhängande cykelvägnät.”

Jotack.

Planering, drift och underhåll har grava brister. Tidigare i år var vi några som ledsnade på att ingenting händer med förverkligandet av cykelplanen. När den antogs 2014 räknade man med att det skulle behövas 7,8 miljoner kronor per år för att fullfölja den till år 2030.

I praktiken har det varit två miljoner per år. Att inget händer beror också på dåligt med personalresurser att jobba med planen, en halv tjänst är avsatt för cykelfrågorna. Vi skrev ett medborgarförslag om att något måste hända. Så småningom fick vi komma till fullmäktige och berätta om vårt förslag. Alla partier utom (M) och (SD) var entusiastiska och lovordade vårt initiativ. Men bara (V) röstade för. I budgeten lade fullmäktige ändå till mer pengar för 2018 – men inte några 7,8 miljoner kronor

En huvudingrediens i cykelplanen var tre huvudcykelstråk som skulle gå från stadens omgivningar och genom stadskärnan för att det skulle gå snabbt och bekvämt att cykla. Resultatet hittills är att kanske ett par hundra meter cykelstråk plus delar som skulle varit cykelstråk men som schabblats bort för att bilismen också i fortsättningen ska ha oinskränkt tillträde.

Så kan man smula sönder ett beslut som var bra i sig så att vi kan fortsätta ha en otrivsam bilstad med skitig luft, olycksrisker och – naturligtvis – med ökad biltrafik, färre som cyklar och åker kollektivt. Det är vad som hänt enligt statistiken. Klimatavtalet i Paris är glömt och därmed omsorgen om kommande generationer. Det finns kommuner som redan idag är vid det som Falun satt som mål 2030. Vi kan rekommendera Faluns politiker att läsa rapporter om gång-, cykel- och trafikplanering från Trafikverket, SKL och Boverket.

Kent Vickström

Bernt Lindberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons