Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Sverige kan snabbt bli fossilfritt – vi har både tekniken och råvaran

Artikel 8 av 12
Vetenskap som förändrar verkligheten
Visa alla artiklar

Annons
Sverige kan bli självförsörjande på förnybart bränsle till bilar, lastbilar, bussar och flyg. Tekniken för att göra biodrivmedel på restprodukter från skogen finns här och nu. Nu behöver både politiken och näringslivet sätta fart på omställningen för ett fossilfritt Sverige, skriver Tomas Nilsson, vd för kemi- och cleantechföretaget SEKAB. Foto: SEKAB, Christine Olsson/TT,  Pontus Lundahl/SCANPIX

Sju av åtta riksdagspartier står bakom regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Då ska alltså alla bilar, lastbilar och bussar kunna drivas av något annat än bensin och diesel. Den politiska enigheten är viktig. Utmaningen är att det bara är tolv år kvar.

I Sverige finns både råvaran och tekniken för att göra oss självförsörjande på biodrivmedel till såväl personbilar som tung trafik och flyg.

Ska vi nå målet måste fler ställa om till förnybara drivmedel, parallellt med andra lösningar som exempelvis elektrifiering av fordonsflottan. Ingen ensam lösning räcker, alla behövs.

Alla hållbara biodrivmedel som finns på marknaden i dag är bättre än de fossila. Ett exempel är etanol. Det är ett väletablerat drivmedel som finns tillgängligt i stora volymer och minskar de klimatpåverkande utsläppen kraftigt jämfört med fossila alternativ.

För personbilar finns E85. Sedan årsskiftet är E85 inte bara bättre för klimatet, utan även snällare mot plånboken än bensin tack vare de nya skatterna på drivmedel.

För lastbilar och bussar finns etanolbränslet ED95, som minskar klimatpåverkan med upp till 90 procent jämfört med diesel. Allra mest klimatsmart är ED95 med skogsetanol, framställd av rester från skogen.

Även för flyget finns lösningar för att Sverige ska kunna bli fossilfritt. I Sverige är restprodukter från befintlig sågverksindustri tillräckliga för att göra förnybart bränsle till allt inrikesflyg.

Personbilar, tung trafik och flygplan kan alltså redan i dag kapa sin klimatpåverkan. Skogen är nyckeln och skog har vi gott om. Teknologi i världsklass för att omvandla skogsrester till förnybara bränslen finns redan utvecklad och klar, men vi saknar tydliga och långsiktiga spelregler från politiskt håll.

Den nya fordonsskatten som träder i kraft i sommar är en bra åtgärd för personbilsmarknaden, med bonusar till bilar med låga utsläpp och höjda skatter för bensin- och dieselbilar.

När det gäller tung trafik behöver Sveriges beslutsfattare arbeta för ett system som långsiktigt gynnar förnybara drivmedel. En garanti om till exempel fortsatt skattebefrielse för ED95 även efter 2020 är ett konkret exempel som skulle kunna göra stor skillnad.

Det krävs även beslut på EU-nivå. EU-parlamentet och EU-kommissionen vill se bindande mål för användning av de mest klimateffektiva biobränslena från 2021, men ministerrådet föreslår att kravet ska börja gälla först 2025. Det försenar omställningen då näringslivet inte vågar göra nödvändiga investeringar i anläggningar som producerar biodrivmedel.

För bioflygbränsle är haken att det i dag inte finns storskalig produktion, vilket gör priset högt. Här behövs politiska incitament.

Ett sätt är att ta bort flygplatsernas start- och landningsavgifter för de som flyger på biobränsle. En annan möjlighet är att svenska staten ger lånegarantier eller subventioner för att få till de första anläggningarna som producerar bioflygbränsle. Ett tredje sätt är att lagstifta om så kallad kvotplikt.

I Sverige finns både råvaran och tekniken för att göra oss självförsörjande på biodrivmedel till såväl personbilar som tung trafik och flyg. Det som krävs är att politikerna garanterar långsiktiga spelregler. Först då kan näringslivet investera i de anläggningar som krävs för att göra Sverige fossilfritt.

Vill du vara med i debatten tagga #VFVDebatt i sociala medier eller mejla en debattartikel till debatt@daladem.se och följ oss på Twitter

Tomas Nilsson, vd SEKAB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Alla artiklar i
Vetenskap som förändrar verkligheten
Annons