Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Respektera Sveriges bilentusiaster

/

Annons

Intresset för bilar och motorer är en folkrörelse i Sverige. Hundratusentals människor är engagerade för att på olika sätt vårda det kulturarv som veteranfordon utgör eller att anordna tävlingar. Detta är ett rikt föreningsliv som samhället bör skapa goda förutsättningar för.

Tyvärr är det inte alltid så. Ett tydligt exempel kom i somras när polisen valde att bötfälla ett stort antal veteranbilar vid flera av de träffar som anordnas varje år i Sverige. Otydliga regler vad gäller lyktors placering, storleken på kofångare och kromade avgasrör är några saker som gav upphov till att böter delades ut. Detta trots att de aktuella fordonen genomgått och klarat besiktning.

LÄS OCKSÅ Nu blir det protestcruising

Polisens agerande har naturligtvis lett till reaktioner och Facebook-gruppen "Cruisingen stannar" har i dagsläget över 25 000 medlemmar. De böter som felaktigt utfärdades har också annullerats i efterhand, men bara att detta kunde ske är illa nog.

LÄS MER OM Cruising-upproret

Händelserna blir än märkligare när de sätts i ett större sammanhang. Bilen är idag det överlägset populäraste trafikslaget. I takt med att antalet bilar växer borde rimligen också trafikpoliserna bli fler. Tyvärr är verkligheten en annan. 1981 fanns ungefär 2,6 miljoner bilar i trafik. Då fanns det ungefär 1500 trafikpoliser. I dagsläget rullar 4,8 miljoner bilar på våra vägar, men det finns bara ungefär 400 trafikpoliser. Det är en oroande utveckling.

LÄS OCKSÅ Polisen tveksam till felaktiga bedömningar

Samtidigt ökar mängden fartkameror i landet. 2016 kommer antalet fartkameror att uppgå till 1800, att jämföra med dagens 1200. Visst kan dessa få trafikanterna att sänka hastigheten, men det kan inte vara den enda ambitionen i arbetet med trafiksäkerhet. En fartkamera kan aldrig ersätta en trafikpolis och all den kompetens som han besitter. Rattfylla, drogpåverkade förare, stulna bilar eller fordon som används för andra kriminella ändamål rullar idag på våra vägar. Detta kan inte en fartkamera råda bot på. Här behövs kompetenta trafikpoliser av kött och blod.

LÄS OCKSÅ Debatt: "Vi klarar oss inte utan trafikpoliser"

Mot bakgrund av detta har KAK skickat en skrivelse till Polismyndigheten och det ansvariga statsrådet Morgan Johansson (S), med frågorna:

- Hur arbetar Polisen/ansvarig minister för att säkerställa att veteranbilsägare inte ska drabbas av felaktigt utfärdade böter igen?

- Hur arbetar Polisen/ansvarig minister för att säkerställa att det finns tillräckligt med trafikpoliser på landets vägar som bekämpar och förebygger brottslighet?

Sveriges bilister och veteranbilsentusiaster förtjänar att bli behandlade med respekt. Detta är ytterst en fråga om trafiksäkerhet och rättssäkerhet. Detta måste alla inblandade parter ta sitt ansvar för.

Anders Ydstedt, 

ordförande, Expertrådet, Kungliga Automobil Klubben (KAK)

Wilhelm Douglas,

generalsekreterare, KAK

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons