Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Greider besöker Volvofabriken i Umeå

Annons


Jag stirrar p Ruth och Lina - deras exakthet nr de utfr sina handgrepp. En av dem trr ett snre kring en vindruta och den andra trycker sedan i en handvndning fast rutan p lastbilshytten. Vad r det som r s skrmmande och fascinerande med robotar? Svar: Att de aldrig tvekar. Jag stirrar p dem, knner mig pltsligt som den Will Smith som i filmen I Robot till slut blev vn med roboten Sonny. Men frst efter att den mktiga centraldatorn besegrats.

En eftermiddag gr jag runt p Volvofabriken i Ume som ligger dr lngs lven: Det slamrar inte. Det r rent. Fabriken r en av vrldens mest moderna. Visserligen terkom det frbannade lpande bandet fr ngra r sedan. Ormen r tillbaka i fabriken, skrev en fackligt aktiv i en artikel och blev uppkallad till en ilsken fabriksledning. Innan dess hade sjlvstyrande grupper hand om produktionen. En gammalmodig taylorism gr sedan lnge tyvrr segrande genom industrin. Det mrkliga r att de anstllda inte alls ser stressade ut, det r inte som de lpande band jag sjlv stod vid fr snart trettio r sedan: Stressen r numera mental.

I en del av fabriken byggs nu en nstan helt automatiserad line-up. Jag str vid ett rcke och ser ut ver ett dussin ABB-robotar, alla oranga. De kommer att att gra en del av jobben mindre sjlvstndiga - nd r det framtiden fr avancerad industri i mogna industrilnder.
Stmningen p lastbilsfabriken i Ume r emellertid tryckt. Mnga har varslats och mste snart g. Volvo var frr om ren den snlle arbetsgivaren, mn om samarbete med facket. Men sedan gandet frskjutits till riskkapitalister som Christer Gardell r fretaget numera snarare the bad guy. Fretagsledningen i Ume ville inte ens veta av ngot arbetsplatsbibliotek!

P Metalls expedition ser jag en tidningsartikel: Vi mste ta ansvar fr vra anstllda, vi kan inte gra som finansmarknaden vill. Men det r Scanias vd som sger det, inte Volvos. Och upprrdheten r stor nr styrelsen fr Volvo lastvagnar bestmmer sig fr att dela ut en massa miljarder till aktiegarna - istllet fr att i en svr tid satsa p att utbilda personalen.
nd r det folkets pensions-pengar som, via satsningar i dessa nu vacklande riskkapitalbolag, ger en hel del i Volvos lastbilar. Det r tragiskt att AP-fonderna har s svrt att hitta stt att bidra till lngsiktig sysselsttning nr pengarna de bollar med ju r lntagarnas egna: pengar lggs i hnderna p kortsiktiga riskkapitalister eller blser upp en vansinnig finanssektor.
Varfr startar aldrig debatten om pensionskapitalet och den makt som ligger i det? Till och med Ruth och Lina ser ut att ha sina funderingar ver det.

GRAN GREIDER

Mer läsning

Annons